سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز ستمدیده بر ستمکار سخت‏تر است ، از روز ستمکار بر ستم کشیده . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

خدمات اینترنتی چیست؟
«خدمات اینترنتی» به خدماتی گفته می شود که بر بستر اینترنت ارائه می شود و هدف آن انجام سریع معاملات و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل بانک است.
با استفاده از یک خط اینترنت و یک دستگاه کامپیوتر هر شهروندی می تواند از این خدمات استفاده کند، اما این همه پیش نیازهای بانکداری اینترنتی نیست. امروزه بانک های ایرانی برای ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان بسیار کند عمل می کنند.
انتقال وجه از طریق اینترنت بین حساب های بانک های مختلف موضوعی است که پس از ماه ها انتظارف ظاهرا از اول ماه مهر امسال ارائه شود. مشکل اما پیش از آنکه به موضوع ناهمخوانی حساب های اینترنتی بانک ها بازگردد به مسایل و مشکلات غیر اینترنتی بازمی گردد و ظاهرا در اینجا مساله اصلی میزان کارمزد دریافتی بانک ها بابت هر عملیات مطرح بوده است.
از سوی دیگر میزان خدمات اینترنتی بین بانک های دولتی و بانک های خصوصی فاصله عمیقی را در این بین نشان می دهد. بر اساس تحقیق های صورت گرفته و مقایسه بین سرویس های ارائه شده بین بانک ها به راحتی می توان دید که بانک های خصوصی در زمینه خدمات اینترنتی به مراتب از بانک های دولتی پیشروتر هستند و این در حالی است که مشتریان بیشتر و مراجعات افزون تر بانک های دولتی ایجاب می کرد آنها زودتر بسترهای خدمات اینترنتی را برای مشتریان خود فراهم کنند.
رویکرد کند بانک های دولتی همچنین نشان می دهد که میزان توسعه بانکداری اینترنتی میان این دسته از بانک ها نیز یکسان نیست. در حالی که برخی از بانک های دولتی طی ماه های اخیر تلاش های زیادی برای بهره گیری از خدمات اینترنتی انجام داده اند برخی از بانک های دولتی اساسا با خدمات اینترنتی بیگانه اند و صرفا به ارائه خدمات از طریق خودپردازها اکتفا کرده اند.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

وب نامرئی یا اینترنت ژرف چیست؟

یکی از جالبترین اصطلاحاتی که اخیرا یاد گرفتم همین وب نامرئی یا invisible web بود که البته اسم دیگرش deep وب هست. صفحات اینترنتی ای که ما به طور عادی می بینیم، وب سطحی نام دارند. افراد قبل از هر مرجع دیگری از وب برای جستجوی تحقیقاتشان استفاده می کنند. اما موتورهای جستجو لزوما بهترین نتایج را نمایش نمی دهند. آنها اطلاعات مخفی یا عمیق موجود در اینترنت را نمایش نمی دهند.
* وب ژرف چیست؟
اصطلاح وب نامرئی یا وب “ژرف” به مخزن عظیمی از اطلاعات اطلاق می شود که موتورهای جستجو به آنها دسترسی مستقیم ندارند به طور مثال پایگاه داده کتابخانه های دانشگاهها، سایتهایی که برای مشاهده آنها نیاز به رمز عبور داریم و سایتهایی که به هر دلیل، موتورهای جستجو از فهرست بندی آنها، منع شده اند. بر خلاف صفحات قابل مشاهده (یعنی همین وبی که می توانید توسط موتورهای جستجو ببینید) اطلاعاتی در پایگاههای داده موجود است که اسپایدرها و رباتهای خزنده بدانها دسترسی ندارند.
بعنوان نمونه، اغلب مردم گوگل را بعنوان دارنده بزرگترین پایگاه داده جستجو تصور می کنند که حدودا ? بیلیون صفحه را فهرست بندی کرده است. این رقم بزرگ است ولی اگر وب مخفی را در نظر بگیریم باید این رقم را بایستی در ??? ضرب کنیم. بعلاوه گوگل فقط صفحات قابل جستجو را که حدودا ??? بیلیون است ذخیره کرده است ولی از رقم دقیق صفحات غیر قابل جستجو خبری نیست.


 


ادامه مطلب...

یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

تورنت چیست ؟
تورنت چیست ؟ ( torrent )


تورنت یک شبکه اشتراک گذاری فایل بین کاربران است. یعنی کاربران این شبکه فایل هایی رو که روی کامپیوترشون دارن، با کمک یک برنامه خاص بین بقیه کاربران به اشتراک میذارن. حالا شما میری و بعضی سایت ها مانند torrentz.com به شما این امکان رو میده که روی کامپیوتر های هزاران نفر در سراسر جهان جستجو کنید و از روی کامپیوترشون فایل هایی رو که خیلی جاها پیدا نمیشه دانلود کنید. توجه کنید که دانلود در این شبکه از طریق اتصال کاربران به یکدیگر صورت میگیرد و نه از طریق دانلود از روی یک سایت خاص.
می خواهم درباره تورنت بیشتر بدانم؟
اکثر کسانی که با وب و دانلود سروکار دارند تورنت را می شناسند و اکثر کسانی که تورنت را می شناسند گهگاه تورنتهایی را دانلود می کنند اما تعداد کمی از کسانی که با وب سروکار دارند می دانند که تورنت حقیقتاً چیست. (تورنت(torrent)
عده ای فکر می کنند که تورنت در واقع سروری برای دانلود است و نکته جالب تر اینجاست که در اینترنت هم اطلاعات ناقصی در مورد تورنت وجود دارد. یعنی بیشتر سایت هایی که در مورد تورنت مقداری می نویسند تنها توضیح می دهند که چگونه باید تورنتها را دانلود کرد.
اما تورنت torrnet در حقیت ابتکاری بسیار جالب در طراحی پروتکل است.
پروتکل مجموعه ای از قوانین است که انتقال داده ها را امکان پذیر می سازد. تورنت یکی از چندین پروتکل مشهور و پراستفاده در سطح جهان است.
ساده ترین و تیپیک ترین متد دانلود این است که رایانه شما درخواستی برای سرور دانلود می فرستند و سرور شروع به فرستادن فایل برای رایانه شما می کند. هر چقدر فایل پرتقاضا تر باشد، سرعت فرستادن فایل نیز کاهش می یابد و معمولاً محدودیت های زیادی برای این نوع دانلود وجود دارد.
متد (روش) دیگر، متدی به نام peer-to-peer است. در این متد تعداد زیادی کامپیوتر فایلی را برای یک دیگر به اشتراک می گذارند. یعنی شما به کامپیوتر های دیگری وصل شده و فایل مورد نظر را از آنها درخواست می کنید. سرعت این روش از روش قبل بیشتر است. چراکه کامپیوتر های دیگر، کامپیوترهایی معمولی مثل کامپیوتر شما هستند و مسئله ترافیک دانلود در مورد آنها وجود ندارد و شما با وصل شدن به چندین کامپیوتر و تکه تکه کردن دانلود، از ترافیک و کمبود سرعت دانلود رهایی می یابید.
مشکل اصلی اینجاست که عده ای از افراد فایلهایی را که دانلود کرده اند را برای دیگران به اشتراک نمی گذارند و از آپلود کردن فایل دانلود شده اجتناب می کنند. به این افراد به اصطلاح leecher (متقلب) می گویند. از طرفی اگر فایل مورد نظر شما در کامپیوتر دیگری وجود نداشته باشد، دیگر نمی توانید به این روش پناه بیاورید. (بسیاری از برنامه های افزایش سرعت دانلود از این روش استفاده می کنند)


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

مقالات » فناوری اطلاعات » فناوری گریزناپذیر
-------------------------------------------------------------------------------
یکی از مهم‌ترین اخباری که همواره در جام جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد، پولساز بودن آن است، به طوری که براساس آمار منتشر شده از سوی فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) کشور آلمان از محل برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2006 در مدت یک ماه 6/16 میلیارد دلار درآمد داشت. این در حالی است که درآمد نفتی کشور ما در سال 1385 تنها 11 میلیارد دلار بوده است. برای جام جهانی 2010 و آفریقای جنوبی نیز درآمد عجیبی پیش‌بینی شده و این به غیر از ایجاد 160 هزار فرصت شغلی و غیرشغلی تمام وقت و یا نیمه وقت در این کشور است. براساس اعلام مدیریت شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران تنها برای دریافت حق پخش تلویزیونی جام جهانی 2002 مبلغ 7/1 میلیون دلار پرداخت شده است.


این تنها گوشه‌ای از منافع اقتصادی حاصل از برگزاری جام جهانی فوتبال است. اما امسال جام جهانی در قاره‌ای متفاوت برگزار می‌شود، آفریقا برای اولین‌بار میزبان این مهم‌ترین رویداد ورزشی است و آفریقای جنوبی در جنوبی‌ترین نقطه قاره سیاه می‌باید پذیرای انبوه ورزش‌دوستان از سراسر دنیا باشد، برگزاری جام جهانی با سالیان گذشته دارای تفاوت عمده دیگری هم هست که از هیچ نگاه تیزبینی دور نمانده است: “فناوری اطلاعات”. چند سال پیش مربیان تیم‌های ملی مختلف با محدود کردن ارتباطات بیرونی بازیکنان‌شان، سعی در برقراری تعادل روحی و روانی در تیم و نیز جلوگیری از درز اطلاعات تمرینی و شیوه بازی خود داشتند اما اخبار جالبی که از جام جهانی از سال 2002 (جام جهانی کره و ژاپن) به این سو به گوش می‌رسد، حکایت جدیدی را بیان می‌کند؛ بسیاری از ستارگان فوتبال دارای وب سایت و حتی وبلاگ بوده و در گروه‌های اینترنتی مختلف عضویت دارند. شیوع اعتیاد اینترنتی حتی جامعه فوتبال را نیز مصون نگذاشته و امروز اگر از شب‌نشینی‌های پیش از بازی بازیکنان به عنوان دلیل شکست تیم‌های بزرگ یاد ‌شود، شاید کمی غیر‌قابل باور باشد که بسیاری از بازیکنان به دلیل قطع ارتباطات تلفنی خود با دنیای بیرون با استفاده از اینترنت با دنیای مجازی و خارج از اردو ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین بسیاری از مربیان بزرگ با استفاده از وبلاگ‌های اختصاصی خود به تهییج هواداران مشغول بوده و با استفاده از جنگ روانی به تخریب تیم‌های رقیب خویش مبادرت می‌کنند.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

طرز کار برنامه های ضد ویروس


ضد ویروس اصطلاحی است که به برنامه یا مجموعه ای از برنامه ها اطلاق می شود که برای محافظت از کامپیوتر ها در برابر ویروس ها استفاده می شوند. مهم ترین قسمت هر برنامه ضد ویروس موتور اسکن
(Scanning engine) آن است. جزئیات عملکرد هر موتور متفاوت است ولی همه آنها وظیفه اصلی شناسایی فایل های آلوده به ویروس را با استفاده از فایل امضای ویروس ها بر عهده دارند. فایل امضای ویروس یک رشته بایت است که با استفاده از آن می توان ویروس را به صورت یکتا مورد شناسایی قرار داد و از این جهت مشابه اثر انگشت انسان ها می باشد. ضد ویروس متن فایل های موجود در کامپیوتر را با نشانه های ویروس های شناخته شده مقایسه می نماید. در بیشتر موارد در صورتی که فایل آلوده باشد برنامه ضدویروس قادر به پاکسازی آن و از بین بردن ویروس است. در مواردی که این عمل ممکن نیست مکانیزمی برای قرنطینه کردن فایل آلوده وجود دارد و حتی می توان تنظیمات ضدویروس ها را به گونه ای انجام داد که فایل آلوده حذف شود.


 



 


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

Unicode چیست؟
 


حتما این روزها کلمه Unicode بارها به گوشتان خورده و یا در وب سایت ها و برنامه های کاربردی جدید آن را دیده اید و میخواهید بدانید که Unicode چیست. همینطور که حتما میدانید کامپیوتر فقط با عدد و رقم سرکار دارد و تمام اطلاعات نوشتاری,صوتی و تصویری نهایتا بصوت اعداد و ارقام در کامپیوتر ذخیره و پردازش میشوند .خوب حالا ما برای اینکه بتوانیم اطلاعات نوشتاری خودمان را برای کامپیوتر قابل فهم کنیم مجبوریم تا به هر حرف از حروف الفبا, یک کد عددی اختصاص بدهیم. از این رو صدها نوع سیستم کد گذاری به وجود آمده و برای زبانهای مختلف سیستم های مختلف معرفی شده.این مسئله در مورد زبان رسمی ایران یعنی فارسی هم صادق بود و تازه هر شرکت نرم افزاری ایرانی هم یک سیستم کد گذاری مخصوص خودش را داشت و دارد و هیچ وقت یک سیستم کد گذاری استاندارد برای زبان فارسی بوجود نیامد که همه برنامه نویسها از آن استفاده کنند.این مسئله در مورد زبان های دیگر هم وجود داشت.تا اینکه بالاخره Unicode معرفی شد.یونی کد نه یک نوع فونت خاص است نه یک برنامه خاص بلکه یک استاندارد کد گذاری برای حروف الفباست مانند ANSI. یونی کد به همه ی حروف اعداد یکتایی مستقل از محیط سیستم عامل و برنامه و زبان اختصاص میدهد.این سیستم میتواند تمام حروف زبانهای مختلف زنده امروز دنیا را در خودش جای دهد و به هر کدام از این حروف کد یکتایی اختصاص دهد. بکار گیری Unicode در وب سایت ها و برنامه های Clint -Server میتواند بسیار مفید باشد و ما نگران این نیستیم که کاربران وب سایت از چه سیستم عامل و از چه مرورگر اینترنتی استفاده میکنند فقط باید از استاندارد Unicode پشتیبانی کند.امروزه بسیاری از شرکتهای پیشتاز دنیای کامپیوتر این استاندارد را پذیرفته اند و تقریبا تمامی برنامه های کاربردی جدید از این سیستم کد گذاری حمایت میکنند مثلا از سیستم عامل windows me به بعد یعنی windows 2000,windows xp و windows server.net تماما بر مبنای Unicode بنا شده اند و سیستم عامل های دیگر مثل MacOs و Solaris و چندین سیستم عامل دیگر هم از Unicode حمایت میکنند.برنامه کاربردی نیز مانند Office2000وOffice Xp بطور کامل از این استاندارد پشتیبانی میکنند. و شما میتوانید با استفاده از Front Page Xp یا Front Page 2000 یا Visual Studio.net صفحات وب فارسی ایجاد کنید.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش ساخت CD های Autorun
 


در حالت معمول اگر شما یک فایل انیمیشن یا یک موسیقی را روی CD رایت کنید و آن را درون درایو قرار دهید اتفاق خاصی نمی افتد. چون در سیستم عامل ها به طور معمول قابلیت autorun یا خود راه انداز وجود ندارد. (اگر چه در ویندوز XP راه های زیادی برای این کار وجود دارد).


برای این که ما یک autorun CD داشته باشیم, علاوه بر اطلاعات مورد نظرمان باید فایل های دیگری نظیر فایل autorun.inf را نیز روی CD قرار دهیم. نوع این فایل txt بوده و خودتان نیز می توانید آن را ایجاد کنید. اما آسان ترین راه, استفاده از برنامه ای است که این کار را به راحتی برای شما انجام می دهد. یکی از برنامه هایی که در این کار به شما کمک فراوانی می کند, برنامه ای است تحت عنوان Autorun Wizard v2.0 که نسخه آزمایشی آن از روی نشانی  http://www.rjlsoftware.com/software/utility/autorun/order.shtrl قابل دریافت است. البته این برنامه صفحه splash (همان صفحه ظاهر شونده اولیه) خود را به Autorun CD شما می افزاید و همچنین هزینه خرید آن در حدود بیست دلار است.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

windows و راههایی برای استفاده از عکس
 


زمانی که در حال طراحی وب سایت یا درست کردن Presentation یا سر هم کردن یک آلبوم عکس خانوادگی هستید. این فایل های بزرگ media به زودی کل کامپیوتر شما را می پوشند. windows راههایی را برای احاطه بیشتر بر روی این فایل های بزرگ مهیا کرده.


به کارگرفتن panel: task panel در سمت چپ Explorer در windows xp قرار گرفته و به شما کنترل بیشتری بر روی فایل ها و فولدرها دارید. اگر شما این پنل را نمی بینید شاید  یک پنجره از فولدرهای ویندوز شما خیلی کوچک باشد و یا شاید panel شما خاموش باشد. برای روشن کردن این panel ازمنوی tools بخش folderoption را انتخاب کنید و بعد بر روی show common task in folder کلیک کنید.شاید پنل در بعضی از پنجره ها آنقدر با ارزش نباشد. برای ایجاد تغییرات در این لیست در یک فضای خالی از فولدر کلیک سمت راست کنید. Customizie This Folder را انتخاب کنید.(این Command برای شاخه های root وجود ندارد). از پنجره باز شده Castomize را انتخاب کنید و از منوی what kind of folder بخش مورد نظر را انتخاب کنید که بیشتر به محتوای داخل فولدرتان شبیه باشد مثل photo Album برای فولدری که چندین عکس را در برگرفته بر روی Apply کلیک کنید و اگر task panel آپشن هایی را که خواسته بودید نمایش داد بر روی ok کلیک کنید.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آشنایی با برنامه Easy CD Creator 5 Platinum
 


این برنامه یک برنامه تالیف CD است و همچون هر برنامه مولف دیگری متواند CD های صوتی وداده ای مختلفی را به وجود آورد. اما علاوه بر این قابلیت که در تمام برنامه های از این دست وجود دارد در این برنامه یک سری ویژگی های دیگر را می توان مشاهده نمود. از جمله ی این ویژگی ها می توان به تهییه پشتیبان از درایو هارد ، ایجاد آلبوم عکسهای دیجتالی وضبط کلیپ های تصویری اشاره کرد. رابط جدید این برنامه دسترسی و استفاده از انتخاب های متعدد مو جود در این برنامه را آسان میکند. برای مثال با انتخاب وپژگی Project Selector پنجرهای با همین نام باز می شود که از درون آن می توانید به انتخاب یک پروژه ی بخصوص بپردازید.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

تنظیمات بهتر برای ویندوز XP
 


صفحه کلید:
اغلب استفاده از کلیدهای کاربردی صفحة کلید به جای ماوس، از لحاظ رسیدن سریعتر به هدف، عقلانی تر و منطقی تر به نظر هستند:
- کلید ویندوز = برای نمایش و بازکردن منوی استارت
- کلید ویندوز + D = تمام پنجره ها را minimize و درصورت فشار دادن مجدد maximize می کند.
- کلید ویندوز + E = باز کردن windows Explorer
- کلید ویندوز + F = نمایش و بازکردن صفحة Search
- کلید ویندوز +STRG+F = جستجو برای نمایش کامپیوتر
- کلید ویندوز +F1 = نمایش Help center و Support center
- کلید ویندوز + R = Run
- کلید ویندوز + Pause = مشخصات سیستم
- کلید ویندوز + L = پارک سیستم
- کلید ویندوز + U = بازکردن Utility Manager
- کلید ویندوز + Q = تعویض کاربر
ظرفیت هارد دیسک
ویندوز XP پس از نصب استاندارد، فضایی بیش از 5/1 گیگا بایت از هارد را اشغال می کند. شما با چند تغییر می توانید چند صد مگا بایت را به راحتی از ظرفیت درایو آزاد کنید.
برای این کار باید حالت Standby را غیر فعال کنید. این عملکرد در ویندوز XP ، فایل hiberfil.sys در فهرست اصلی را در پارتیشن سیستم قرار می دهد. این موضوع باعث می شود که پس از نصب سیستم، حجمی معادل چند صد مگا بایت از ظرفیت هارد اشغال شود. اگر به عملکرد Standby احتیاجی ندارید، آن را با دستور زیر، غیر فعال کنید:


Start>Settings>Control Panel>Power Options>System Standby
 ادامه مطلب...


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ