سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود پسندیدن آدمى ، یکى از حسودان خرد اوست . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

نامه های Hotmail را با Outlook XP دریافت کنید
 


مایکروسافت اولین بار در Outlook Express این امکان را برای مشترکان پست الکترونیکی سایت Hotmail فراهم آورد که بتوانند نامه های خود ر ا بخوانند، بنویسند و ارسال کنند. این باعث میشود از بسیاری از مشکلات سرویس پست الکترونیک تحت وب که همه ما آن را بارها تجربه کردیم رهایی یابیم.


اما بسیاری از کاربران امکانات موجود در Outlook Express پاسخگوی نیاز روزانه آنها نبود و برنامه Outlook را که همراه بسته Office ارائه میشد و جامع تر از نسخه Express آن بود برگزیدند. متاسفانه برنامه Outlook تا نسخه 2002 آن از این امکان پشتیبانی نمیکرد و از نسخه 2002 که همراه Office XP ارائه شد این امکان در آن گنجانده شد.


اگر در منزل و محل کار بیشتر وقت خود را پشت کامپیوتر سپری میکنید حتما از Outlook استفاده کنید. مطمعناً با شناخت قابلیتهای آن روز به روز به آن بیشتر علاقه مند میشوید و جزئی از سیستم عامل شما خواهد شد. Outlook فقط یک برنامه برای مدیریت پست الکترونیکی نیست و به شما در نظم بخشیدن به کارها و منسجم کردن اطلاعات در کامپیوتر کمک میکند


مراحل لازم جهت انجام تنظیمات در Outlook Express


1-برنامه Outlook Express که در اغلب نسخه های ویندوز موجود است را با رفتن به Start>programs اجرا کنید



 



ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

حافظه مجازی (1)



حافظه مجازی سیستمی است که کامپیوتر یا سیستم عامل با استفاده از آن باعث میشود تا فرایندهای در حال اجرای کامپیوتر به غلط تصور کنند که حجم بالایی از حافظه ، را حتی بیشتر از میزانی که به طور فیزیکی در سیستم موجود است، در اختیار دارند . کامپیوتر از طریق ذخیره سازی اطلاعات پراستفاده در حافظه RAM و ذخیره اطلاعات کم استفاده در حافظه کندتر دیسک حافظه مجازی و مبادله داده ها بین این دو به هنگام دسترسی به دیسک، این کار را انجام میدهد .همانگونه که میدانید، سرعت RAM تقریبا صد برابر سرعت هارددیسک میباشد. برای بهینه سازی حافظه مجازی جهت افزایش کارآیی کامپیوتر ، حافظه مجازی ایستا از حافظه مجازی پویا موثرتر است. زیرا داده های موجود در دیسک پس از مدتی از حالت یکپارچه خارج شده و به دلیل افزایش و یا کاهش یافتن حجم حافظه مجازی پویاد، سیستم عامل ویندوز باید سکتورهای استفاده نشده از هارددیسک را یافته و به کمک آنها حافظه مجازی را بسازد. از سوی دیگر، حافظه مجازی ایستا، برای ذخیره داده ها در حافظه مجازی، از قبل فضای خاصی را پیش بینی مینماید.


ترفندهایی برای بهینه سازی حافظه مجازی:


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

بهبود کارایی هارد دیسک، با استفاده از NTFS
 


نوع فرمت هارددیسک PC ، توسط فایل سیستم تعیین می شود. در واقع فایل سیستم چگونگی ثبت اطلاعات روی هارد دیسک را مدیریت می کند. ویندوز برای مدیریت ثبت اطلاعات در هارد دیسک، از سه گونه فایل سیستم استفاده می کند:
اولین نوع آن ها که FAT یا File Allocation Table نام گرفتند، توسط سیستم عامل های داس و ویندوز (تا ویندوز 95) مورد استفاده قرار می گرفتند. این روش قالب بندی اطلاعات، با نام FAT 16 نیز شناخته می شد. زیرا بر اساس داده های 16 بیتی کار می کرد. دومین نوع آن ها FAT 3 نام گرفت که توسط ویندوز 98 ارائه شد. این روش از روش FAT 16 متمایز است و کاربر را قادر می سازد بیشتر از 2 گیگابایت اطلاعات را روی هارد خود مدیریت کند. سومین و آخرین روش ثبت داده ها روی هارد دیسک، با نام NTFS ( NT File System ) توسط ویندوز NT ، 2000 ، و XP مورد استفاده قرار گرفت. این روش نسبت به FAT 16 و FAT 32 از ثبات بیشتری برخوردار است و تاثیر به سزایی در استفاده از حداکثر فضای مفید هارددیسک برای ذخیره اطلاعات دارد. برای اطلاع از نوع فایل سیستم هارددیسک خود، روی My Computer کلیک راست کنید و سپس Properties را انتخاب کنید. برای دیدن همه دیسک ها و پارتیشن ها، روی Start کلیک کنید و بعد روی My Computer کلیک راست کنید و سپس Manage و بعد از آن Disk Management را بزنید. در این قسمت می توانید نوع فایل سیستم هر پارتیشن یا هارد دیسک را ببینید تا بدانید سیستم عامل شما از چه سیستمی برای مدیریت اطلاعات هارددیسک استفاده می کند. از آن جایی که استفاده از NTFS به جای FAT ، مزیت های متعددی در بر خواهد داشت. اگر هنوز هارد دیسک شما مبتنی بر FAT است، بهتر است آن را به NTFS تغییر دهید. البته کاربرانی که همچنان از windows9x استفاده می کنند، نمی توانند این کار را انجام دهند و باید از FAT 32 استفاده کنند. با استفاده از خط فرمان ویندوز یا نرم افزار Partition Magic می توانید این کار را انجام دهید. مرحله به مرحله این مقاله را بخوانید و هم زمان، آنچه از شما خواسته شده است را انجام دهید. البته قبل از آن که شروع به کار کنید، مطمئن باشید که از برنامه های خود نسخه پشتیبان گرفته اید.




ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

چه زمانی سیستم Crash میکند
 


تمام افرادی که با سیستم ویندوز کار کرده اند به احتمال زیاد با پیام معروف صفحه آبی رنگ مرگ (blue screen of death) مواجه شده اند .این صفحه که به جز کاراکترهای سفید رنگ آن، یکدست آبیرنگ است، به شما در مورد از کار افتادن سیستم هشدار می دهد .یکی دو راه حل نیز در این پیام به شما پیشنهاد می شود .اگر خوش شانس باشید، کافی است که سیستم را دوباره راه اندازی کرده وکارهایی را که دفعه قبل نتوانستید ذخیره کنید، دوباره انجام دهید .در عین حال ممکن است با یک مورد اختلال عمده در سیستم خود مواجه شوید، به عبارت ساده تر، پیام صفحه آبی رنگ مرگ یک هشدار جدی است که به شما می گوید، کامپیوترتان در اثر خطا از کار افتاده است .در سیستم MACOSیک صفحه نمایش خالی حاوی یک کادر متن کوچک، با تصویری از یک بمب با فیوز روشن، ظاهر میشود.البته این صفحه ناخواسته هنگامShut down ، دلیل از کار افتادن سیستم را به اطلاع شما میرساند .معمولا اطلاعات مربوط به حافظه RAM سیستم شما روی صفحه نمایش به شکل کد ظاهر می شود .به کمک این اطلاعات، علت از کار افتادن سیستم خود و نیز نحوه جلوگیری از تکرار آن در آینده را متوجه خواهید شد.
Infinite loop :
حلقه نامتناهی (infinite loop) یکی دیگر از خطاهایی است که ممکن است کامپیوترها را به زانو در آورد .این حلقه، مجموعه دستورالعملهایی است که آنقدر تکرار می شوند تا شرایط خاصی به وجود آید .در صورت فراهم نشدن شرایط ، چرخش همچنان ادامه یافته و هرگز به قسمت بعدی برنامه نمی رود.
وضعیت جابجایی یا تعویض مداوم (Thrashing) ، یکی دیگر از موقعیتهای مشکل آفرین است.هر کامپیوتر دارای مقدار محدودی حافظه و قابلیت پردازش است و وقتی یک فرایند یا یک برنامه یا کاربر در رابطه با یک سرور از سیستم عامل، درخواستی می کند که قابل انجام نیست، سیستم عامل، منابع لازم را از فرایند دیگری وام میگیرد .اما فرایند به وام گرفته شده نیز به نوبه خود درخواست منابع میکند و سیستم عامل باید منابع درخواست شده را از مکان دیگری تامین کند .سرانجام کل سیستم در اثر تداوم این عملیات، از کار میافتد و کاربر با صفحه آبی رنگ مرگ مواجه میشود.
در نظر بگیرید که وقتی چند کاربر به طور همزمان نیاز به منابع زیادی دارند، چه اتفاقی می افتد .ممکن است سیستم عامل به یک فرایند اجازه دهد تا به تنهایی برای مدتی کوتاه از تمام منابع آن استفاده کند .سپس سیستم عامل، منابعش را در اختیار کاربر بعدی قرار می دهد و همین طور تا آخر .سیستم عامل باید قبل از سرویس دهی به کاربر بعدی، کارهایی که کاربر قبلی انجام داده است مانند دادهها یا وضعیت کارهای او را روی دیسک ذخیره کند که این فرایند نسبتا کند صورت میگیرد .سپس باید با استفاده از دیسکی که دادهها و برنامه های کاربر بعدی روی آن ذخیره شده است، اطلاعات را بارگذاری کرده و آنگاه به کار خود ادامه دهد .
چون فواصل بین تغییرات یا درخواستها، بر حسب هزارم ثانیه محاسبه می شود، به راحتی میتوان مجسم کرد در صورت تغییر کاربران و تخصیص مجدد منابع، کامپیوتر باید تمام وقت، قابلیت خود را در اختیار آنها بگذارد، بنابراین هیچ کار مهمی، قابل انجام نیست.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت اول)
 


منبع : IRITN

 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که کار نسبتاً ضروری با سیستم خود داشته باشید و به محض زدن دکمه Power ببینید که دستگاه روشن نمی شود و آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که دستگاهتان با فاصله زمانی کوتاهی هنگ کند و یا صدا و یا احیاناً دودی از آن خارج شود.

در این بخش در نظر داریم به بررسی قسمت های مختلف رایانه بپردازیم و در آینده به تفصیل در مورد هر یک توضیح دهیم. تا آشنایی جزیی و مؤثری با هر یک از قسمت ها پیدا کنیم و پاره ای از مشکلات رایانه خود را بهتر شناسایی نموده و در صدد رفع آن برآییم.
ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت دوم)
 


منبع: IRITN


 


منبع تغذیه Power Supply
منبع تغذیه، یک دستگاه الکتریکی است که مسئول تأمین و تنظیم جریان الکتریکی در رایانه می باشد. این قطعه به صورت جعبه ای بزرگ و مستقل در جعبه رایانه قرار دارد و بیشتر خرابی ها را در رایانه به وجود می آورد.
کار منبع تغذیه این است که ولتاژ متناوب (ای سی، Alternate Current) را تبدیل به ولتاژ مستقیم (دی سی، Direct Current) می کند.
ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت سوم)
 


منبع : IRITN


حافظه

با آن که واژه حافظه را می توان برای هر نوع وسیله ذخیره سازی به کار برد، اما بیشتر برای مشخص نمودن حافظه های سریع با قابلیت ذخیره سازی موقت استفاده می شود. زمانی که پردازنده مجبور باشد برای بازیابی اطلاعات به طور دائم از هارد استفاده نماید طبیعتاً سرعت عملیات آن کند خواهد شد.
به طورکل از حافظه های متعددی به منظور نگهداری موقت اطلاعات استفاده می شود. زمانی که در حافظه های دائمی مانند هارد اطلاعاتی موجود باشد که پردازنده بخواهد از آنها استفاده نماید باید اطلاعات فوق از طریق حافظه RAM در اختیار پردازنده قرار گیرد و سپس اطلاعات مورد نیاز خود را در حافظه Cache و دستور العمل های خاص عملیاتی را در ریجیسترها ذخیره کند. همان طور که می دانید تمام عناصر سخت افزاری و نرم افزاری با یکدیگر کار می کنند و از زمانی که سیستم روشن می شود و تا زمانی که خاموش می شود، پردازنده به صورت دائم و پیوسته از حافظه استفاده می کند.
حافظه رایانه بر اساس نوع آن از تعدادی خازن و ترانزیستور که در چند آی سی(IC) قرار گرفته، تشکیل شده است. برای ذخیره اطلاعات در حافظه، بعضی از ترانزیستورها در حالت قطع و برخی در حالت وصل قرار می گیرند. خازن ها نیز در حالت شارژ و دشارژ قرار می گیرند. در رایانه از چندین نوع حافظه استفاده می شود:
*Random Access Memory- RAM این نوع حافظه برای ذخیره سازی موقت اطلاعات رایانه در حالت کار با سیستم به کار می رود.
* Read Only Memory ROM این نوع حافظه، حافظه دائم است و از آن برای ذخیره سازی اطلاعات مهم استفاده می شود.
* Caching نوعی حافظه است که برای ذخیره اطلاعاتی که دارای فرکانس بازیابی بالا می باشند استفاده می شود.
* Basc Input/ Output System- BIOS این حافظه یک نوع حافظه ROM می باشد که از اطلاعات آن جهت هر بار راه اندازی سیستم استفاده می شود.
* Virtual Mem این حافظه در زمان نیاز عملیات جایگزینی را در حافظه RAM انجام می دهد. در واقع فضایی بر روی هاردیسک می باشد که از آن برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده می شود.
ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت چهارم)
 


منبع : IRITN


کارت گرافیکی

برای اینکه بتوان در صفحه نمایش رایانه ، تصویرهای مربوط به داده ها و اطلاعات را مشاهده نمود باید ارتباطی بین مادربرد و نمایشگر برقرار شود ، به همین دلیل کارت گرافیکی در یکی از شکاف های توسعه مادربرد قرار می گیرد و یا یک کابل به مادربرد وصل می شود و نمایش اطلاعات بر روی صفحه را کنترل می کند.
کارت گرافیکی در رایانه دارای جایگاه خاصی است. در بیشتر رایانه ها ، کارت گرافیکی اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند. در واقع نقاط تشکیل دهنده تصویر بر روی نمایشگر پیکسل نام دارند. هر پیکسل یک رنگ را نمایش می دهد. در نمایشگرهای مکینتاش هر پیکسل دارای دو رنگ است (سفید و سیاه). در بعضی نمایشگر های امروزی هر پیکسل دارای ??? رنگ است. در بیشتر صفحات نمایشگر ، پیکسل ها به صورت تمام رنگ (True Color) هستند و دارای ??/? میلیون حالت مختلفند.
کارت گرافیکی یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. پردازنده محاسبات مورد نیاز گرافیکی را انجام می دهد.
کارت های گرافیکی با نامهای زیر شناخته می شوند: کارت ویدیویی،کنترل گر گرافیکی یا ویدیویی، آداپتور گرافیکی یا ویدیویی، شتاب دهنده گرافیکی یا ویدیویی.
کارت گرافیکی از سه بخش اساسی تشکیل می شود:
حافظه:یکی از مهمترین اجزای کارت گرافیکی است.حافظه رنگ مربوط به هر پیکسل را نگهداری می کند.
در ساده ترین حالت (دو پیکسل سیاه و سفید) به یک بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیکسل نیاز می باشد. با توجه به اینکه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل های موجود در یک سطر در روی صفحه نمایشگر و ????? بایت حافظه به منظور نگهداری تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی نمایشگر خواهد بود.


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

آموزش سخت افزار (قسمت پنجم) 

منبع : IRITN


هارد دیسک (?)

با این که دیسک های نرم توانایی ذخیره اطلاعات را دارند، اما دارای معایبی نیز می باشند. از جمله این عیب ها گنجایش و سرعت کم دسترسی به اطلاعات را می توان نام برد. در صورتی که دیسک سخت این گونه نمی باشد.

هر رایانه معمولاً یک هارددیسک دارد اما بعضی سیستم ها ممکن است دارای دو یا چند هارددیسک باشند. در واقع هارددیسک یک محیط ذخیره سازی دائم برای داده ها می باشد. اطلاعات در رایانه به گونه ای تبدیل می گردند که بتوان آنها را به طور دائم بر روی هارد ذخیره کرد. هارددیسک در سال ???? اختراع گردید. در آن زمان هارددیسک ها با قطر ?? اینچ یعنی ??/? سانتی متر و توانایی ذخیره سازی چندین مگابایت را داشتند. به این دیسک ها دیسک ثابت می گفتند. اما برای تمایز آنها با فلاپی دیسک هارددیسک نام گرفتند.این هارددیسک ها دارای یک صفحه برای نگهداری محیط مغناطیسی می باشند. در واقع هارددیسک مشابه یک نوار کاست می باشد و از روش نوار کاست برای ضبط مغناطیسی استفاده می نمایند. در این حالت به سادگی می توان اطلاعات را حذف و بازنویسی کرد. این اطلاعات مدت ها باقی خواهند ماند.
تمایز هارددیسک با نوار کاست
- در هارددیسک لایه مغناطیسی بر روی دیسک شیشه ای و یا یک آلومینیوم اشباع شده قرار خواهد گرفت که به خوبی سطح آنها صیقل داده می شود.
- در هارددیسک می توان به سرعت در هر نقطه دلخواه اطلاعات را ذخیره و بازیابی نمود، به این صورت که احتیاجی به ترتیب ذخیره اطلاعات نمی باشد.
- در هارددیسک هد خواندن و نوشتن دیسک را لمس نخواهد کرد.
- گرداننده هارددیسک هد مربوط به هارد را در هر ثانیه ???? اینچ به چرخش در می آورد.
- هارددیسک می تواند حجم بسیار بالایی از اطلاعات را در فضایی کم و با سرعت بالا ذخیره سازد. این اطلاعات در قالب فایل ذخیره می شوند. در واقع فایل مجموعه ای از بایت هاست. زمانی که برنامه ای اجرا می شود هارددیسک اطلاعات مربوط به برنامه را برای استفاده به پردازنده ارسال خواهد کرد.
اجزای هارددیسک


ادامه مطلب...


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

حل مشکل تایپ فارسی در ویندوز XP & 2000
 


ویندوزهای XP و 2000 علاوه بر پشتیبانی از استاندارد یونیکد و نمایش حروف فارسی دارای کیبورد فارسی و امکان تایپ فارسی نیز هستند . اما نحوه قرار گرفتن برخی حروف در این کیبورد ها با نسخه های ویندوزهای 98 فارسی که در ایران بسیار رایجند متفاوت است. به طور مثال برای تایپ حرف ژ در ویندوز 2000 یا XP بایستی دکمه Shift +C را فشار داد در حالیکه در ویندوز 98 فارسی این حرف با فشار کلید تایپ می شود.


نکته دیگر استفاده از کدها و شکلهای جدید برای حروف ک و ی در این ویندوزهاست.


در نتیجه متنها یا صفحات وبی که در این ویندوز تایپ می شود برای کاربران ویندوزهای 98 با مشکلاتی نمایش داده می شود به طور مثال حرف ی به صورت جدا و یا به صورت مربع دیده می شود . هرچند که کاربران ویندوزهای 98 میتوانند با نصب نسخه های جدید فونتهای معمول این مشکل را برطرف کنند اما از یک طرف این نیاز به توجه کاربر دارد و از طرفی نیز این حروف دارای کدهای جدید هستند که مشکلاتی را در نرم افزار دسک تاپ ، بانک اطلاعات ، جستجو یا مرتب سازی ایجاد میکند .


همچنین کدهای جدید این حروف در برخی کدپیجها مثل utf-8 به صورت کد و نه حرف دیده میشود.


 


کاربرانی که مایلند همچنان از کیبوررد سازگار با ویندوز 98 استفاده کنند میتوانند به شیوه زیر عمل کنند .


 ادامه مطلب...


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ