سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

 SAP در برابر اوراکل تعظیم می‌کند؟


جنگ بر سر نقض قوانین کپی‌رایت در سال‌های اخیر به یکی از جنجالی‌ترین مسائل دنیای تکنولوژی و فعالان آن تبدیل شده است.

در واقع این روزها شنیدن اخبار مختلف و برگزاری دادگاه‌ها در این زمینه دیگر چندان تازگی ندارد. در این میان اما وقتی این جنگ بین دو شرکت بزرگ آن هم در یک حوزه رقابتی مانند نرم‌افزار باشد، موضوع کمی ‌فرق می‌کند و حتی می‌تواند بازار جهانی نرم‌افزار را هم تحت تاثیر خودش قرار بدهد.
درست به همین دلیل هم هست که در روزهای اخیر خبر مربوط به برگزاری آخرین دادگاه دو شرکت Oracle و SAP به یکی از پربیننده‌ترین اخبار حوزه تکنولوژی تبدیل شده است.

این دادرسی که بیش از دو سال طول کشیده است، حالا به نفع شرکت Oracle و با حکم پرداخت غرامت سنگینی از طرف SAP به پایان رسیده است.

روز سه شنبه هفته گذشته دادگاه فدرال اوکلند بابت نقض قوانین کپی رایت، SAP را به پرداخت 3/1 میلیارد دلار جریمه به Oracle محکوم کرد؛ جریمه‌ای سنگین که گویا بیشترین مبلغ جریمه بابت نقض کپی رایت نرم‌افزار تا حالا بوده است و به این دلیل تعجب بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان را برانگیخته است.


ریشه اختلاف

در واقع همه این درگیری‌های قانونی مربوط به انجام یک خرید از طرف شرکت SAP بوده است. این شرکت در سال 2005 شرکتی به نام TomorrowNow را خرید تا علاوه بر سود بیشتر، بخشی از مشتریان رقیب خود یعنی شرکت Oracle را به خودش جذب کند.

شرکت TomorrowNow در واقع یک شرکت ارائه کننده خدمات پشتیبانی نرم‌افزار است که زمانی کار پشتیبانی بعضی از محصولات شرکت Oracle را انجام می‌‌داد. SAP با خرید این شرکت قصد داشت به نوعی بعضی از مشتریان شرکت رقیب را برباید، در حالی که شاید فکرش را هم نمی‌کرد زمانی مجبور باشد غرامت سنگینی برای این کار بپردازد.

به این ترتیب شرکت Oracle در ماه مه ‌سال 2007 اولین شکایتش از SAP را به دادگاه فدرال برد. در واقع Oracle از SAP به دلیل دانلود غیرقانونی نرم‌افزارش توسط شرکت TomorrowNow شکایت کرد. این شکایت اما در دادگاه‌های مختلف بررسی شده و حالا به یک دادرسی حساس و طولانی تبدیل شده است تا در نهایت در دادگاه آخر به نفع شرکت Oracle تمام شود.

جریمه‌ای سنگین در حوزه نرم‌افزار

جنجالی‌ترین جنگ قانونی بین دو غول نرم‌افزاری جهان روز سه شنبه گذشته با یک رای عجیب پایان گرفت. این رای شرکت SAP را به پرداخت سنگین‌ترین جریمه نقدی در زمینه نقض قوانین کپی رایت در حوزه نرم‌افزار محکوم کرد. این جریمه 3/1 میلیارد دلاری بعد از یک روز تعویق برای شور، به تایید هشت قاضی حاضر در این دادگاه رسید و در واقع این دو شرکت آخرین دفاع و عرایض خودشان را در روز دوشنبه گذشته انجام دادند.

در نهایت اما «سافرا کاتز» یکی از روسای شرکت Oracle در مورد این رای گفت: «این جریمه بزرگ‌ترین جریمه نقدی در این حوزه است». سخنگوی SAP اما از این رای ناراضی است و این تصمیم را نا امیدکننده می‌داند. او در این مورد گفته است: «در صورت لزوم ما برای این رای درخواست تجدید نظر و فرجام خواهی می‌کنیم».

این جریمه سنگین در واقع بعد از جریمه 67/1 میلیارد دلاری که سال گذشته میلادی در دادگاه دیگری در زمینه نقض قوانین کپی رایت در حوزه نرم‌افزار صادر شده بود، بیشترین مبلغ جریمه در این حوزه است. شرکت Abbott Laboratorieds که شرکتی فعال در زمینه دیتابیس است در سال 2009 به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت در حوزه نرم‌افزار به پرداخت جریمه 67/1 میلیارد دلاری محکوم شد و در مقابل این شرکت درخواست تجدید نظر و فرجام خواهی کرد.

«کلبی اسپرینگر» یکی از وکلای متخصص در پرونده‌های حقوق معنوی معتقد است که این جریمه واقعا تعجب برانگیز است. او می‌گوید: «چنین جریمه‌ای در دوره کاری من بی‌سابقه بوده است و این مبلغ نجومی ‌تنها می‌تواند نتیجه یک دادرسی اشتباه باشد».

این در حالی است که این جریمه بعد از یک دادرسی چهار هفته‌ای برای محاسبه مبلغ جریمه تعیین شده و در واقع نقطه پایانی برای شکایتی است که شرکت Oracle از سال 2007 آن را پیگیری می‌کند تا در نهایت SAP را مجبور به متوقف کردن فعالیت تجاری شرکت زیر مجموعه خودش؛ یعنی شرکت TomorrowNow کند.SAP مسوولیت عملکرد TomorrowNow را پذیرفته و در نهایت مشخص شده است که این شرکت 120 مورد تخلف از قوانین کپی‌رایت و مالکیت معنوی را انجام داده است. این دادرسی طولانی آنقدر برای این شرکت‌ها به خصوص Oracle اهمیت داشته است که باعث حضور مسوولان بزرگ این شرکت مانند «لری الیسون» مدیرعامل آن و «بیل مک در موت» یکی از روسای شرکت SAP شده است.


سخنگوی SAP اما همچنان امیدوار است و می‌گوید: «این حکم می‌تواند نتیجه تاسف باری برای یک دادرسی طولانی و تاخیری باشد، اما ما هنوز امیدواریم تا بتوانیم این موضوع را به شکل بهتر و مناسبی حل کنیم».

جالب است بدانید که لری الیسون مدیر عامل Oracle حتی انتظار جریمه سنگین‌تری را هم داشته و قبلا گفته است که SAP باید 4 میلیارد دلار جریمه بپردازد! «پاول مایر» کارشناس آسیب‌های شرکت Oracle هم اعلام کرده بود که بر اساس محاسبات او SAP باید به پرداخت جریمه 7/1 میلیارد دلاری محکوم می‌شد.

این در حالی است که «استفان کلارک» کارشناس آسیب‌های شرکت SAP قبلا گفته بود که مبلغ این جریمه نباید از 6/40 میلیون دلار بیشتر باشد.

این کارشناسان اما دستمزدهای قابل توجهی هم بابت محاسبه این مبلغ دریافت کرده‌اند. استفان کلارک برای این کار 14 میلیون دلار از شرکت SAP گرفته است؛ در حالی که دستمزد پاول مایر برای این کار 10 میلیون دلار کمتر و برابر 4 میلیون دلار بوده است.

عذرخواهی رسمی ‌SAP
برخی از کارشناسان معتقدند که برخورد شرکت Oracle با این موضوع کمی ‌خصمانه بوده است، در حالی که مقامات شرکت SAP این اتهام را پذیرفته و حتی به خاطر آن به‌طور رسمی ‌هم عذرخواهی کرده‌اند. ماجرای این عذرخواهی به یکی از دادگاه‌هایی که برای رسیدگی به این پرونده برگزار شده بود، برمی‌گردد. در این دادگاه «دیوید بوئیس» وکیل شرکت Oracle که در مقابل «بیل مک درموت» یکی از روسای شرکت SAP قرار گرفته بود، ناگهان گفت: «آیا شرکت SAP تا حالا در طول دادگاه‌های برگزار شده به خاطر این کار غیرقانونی از Oracle عذرخواهی کرده است؟ آیا شما می‌خواهید حالا این کار را انجام بدهید!؟» مک درموت در مقابل تنها گفت: «من از Oracle عذرخواهی می‌کنم!»


این عذرخواهی از نظر بعضی از کارشناسان امور مدیریتی اتفاق بسیار ناخوشایندی برای یک شرکت بزرگ و معتبر مانند SAP است و می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار و کاربران و مشتریان آن داشته باشد. با این همه اما این عذرخواهی هیچ تاثیری بر خشم مقامات Oracle و شکایت آنها نداشت.

آسیب‌های احتمالی
در حالی که بسیاری از کارشناسان این روزها به مبلغ این جریمه سنگین و تصمیم‌گیری‌های آینده این دو شرکت بزرگ برای مواجهه با این مشکل می‌اندیشند، حالا بعضی دیگر از کارشناسان به تاثیری که این اتفاق بر بازار جهانی نرم‌افزار و مشتریان این دو شرکت می‌گذارد فکر می‌کنند.
این در حالی است که نمی‌توان مبلغی را که هر دو شرکت برای برنده شدن در این دادگاه‌ها هزینه کرده‌اند، نادیده گرفت. آمار نشان می‌دهد حجم دارایی‌های شرکت SAP تا پایان ماه سپتامبر گذشته برابر 86/3 میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته میلادی کاهش قابل توجهی داشته است.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

مدل‌های جدید لپ‌تاپ به سرعت وارد بازار می‌شوند


در بازار لپ‌تاپ برندهای مختلفی وجود دارند که هر کدام بسته به سیاست‌های خاص کارخانه تولیدکننده در برهه‌های مختلف زمانی، مدل‌های جدید را جایگزین مدل‌های قدیمی کرده و به این ترتیب در صدد ادامه حیات در این بازار پر تنوع هستند.

بر اساس اعلام کارشناسان بازار، روند عرضه مدل‌های جدید لپ‌تاپ بین برندهای مختلف بر اساس سیاست‌های خاص آن شرکت متفاوت است، ولی به طور متوسط تولیدکنندگان لپ‌تاپ که یک کالای پر مخاطب است هر سه ماه یک بار تغییراتی در مدل‌های تولیدی ایجاد می‌کنند. اما این تغییرات هم متفاوت است و نمی‌توان گفت، هر نوع تغییر در قابلیت‌های لپ‌تاپ به معنی عرضه مدل جدید به بازار است.


از تغییرات اسمی تا تغییرات واقعی
بر اساس اعلام کارشناسان و نمایندگی‌های فروش برندهای مختلف لپ‌تاپ، امروزه با توجه به شگردهایی که شرکت‌های مادر برای جلب توجه مصرف‌کنندگان و افزایش تنوع محصولات خود به کار می‌گیرند، نمی‌توان گفت همه نمونه‌هایی که عنوان جدید را در بازار یدک می‌کشند واقعا جدید هستند.چرا که برخی از تولیدکنندگان یا حتی فروشندگان با دستکاری در قابلیت‌های دستگاه مانند رم، هارددیسک و... آن دستگاه را به عنوان مدل جدید در بازار معرفی می‌کنند. به همین علت است که برخی از برندها در فاصله‌های زمانی کوتاه (یک تا دو ماه) ادعا می‌کنند مدل‌های جدیدی به سبد محصولاتشان اضافه شده است. برخی از شرکت‌ها نیز تنها به تغییرات ظاهری دستگاه بسنده می‌کنند و با ایجاد طرح یا حکاکی روی لپ‌تاپ، آن را در سری جدیدی قرار داده و به بازار معرفی می‌کنند.اما در این بین دسته‌ای دیگر از تولیدات هستند که نه تنها از لحاظ ظاهری ،بلکه به طور کلی با قابلیت‌های جدیدتری به بازار عرضه شده‌اند. لپ‌تاپ‌های این سری معمولا به پردازنده‌های جدید و تکنولوژی‌های نوین مجهزند. بر اساس اعلام کارشناسان، برندهایی که تغییرات اساسی در قابلیت‌های دستگاه ایجاد می‌کنند و به عبارتی مدل‌های جدید حقیقی را به سبد محصولات‌شان اضافه می‌کنند معمولا هر سه تا شش ماه مدل‌های جدید را به بازار عرضه می‌کنند که البته روند عرضه مدل‌های جدید در مورد برخی از برندها مانند اپل هر یک‌سال یک بار است.


پیشتازان عرضه مدل‌های جدید در بازار

MSI ،LENOVO ، SONY و پس از آنهاACER از برندهایی هستند که در بازار بیشتر از سایر برندها شاهد عرضه مدل‌های جدید از آنها هستیم. بر اساس اعلام شرکت ماتریس، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های MSI، این برند هر ماه در مدل‌های خود تغییر ایجاد می‌کند و می‌توان ادعا کرد سرعت ارائه مدل‌های جدید توسط این برند بیش از سایر برندها است.به گفته عبداللهی، مدیر روابط عمومی این شرکت، تنوع مدل‌های این برند را در هیچ برند دیگری نمی‌توان مشاهده کرد. به طوری‌که MSI هر یک ماه یک‌بار محصولاتی با قابلیت‌های جدیدتر و هر سه ماه محصولاتی با ویژگی‌های ظاهری جدید تر به بازار عرضه می‌کند. این درحالی‌ است که برخی از فعالان بازار معتقدند، تغییراتی که شرکت MSI در مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌هایش ایجاد می‌کند تنها به تغییرات جزئی رم و هارددیسک و در پاره‌ای موارد پردازنده می‌شود و بیشتر مانور این شرکت روی ظاهر و عرضه لپ‌تاپ‌های زیبا به بازار است.

کارشناس بازاریابی شرکت سازگار ارقام، یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های سه برند Lenovo ،acer و asus نیز در این رابطه می‌گوید، Lenovo طی یک سال اخیر تمرکز زیادی روی لپ‌تاپ‌های سری
think pad و idea pad داشته است و به طور میانگین هر سه ماه یک‌بار مدلی جدید به بازار ارائه می‌کند. به گفته وی، تغییرات در مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های این برند و به ویژه این دو سری بیشتر روی پردازنده و چیپ ست و بدنه و سایز دستگاه است تا قابلیت‌هایی مانند ظرفیت حافظه و ... .
بر اساس اعلام آیین پرست، در زمینه لپ تاپ های برند acer نیز تنوع مدل‌ها بالا است و این تغییرات را معمولا هر سه ماه یک بار می‌توان مشاهده کرد. به گفته وی، طی مدت اخیر ایسر روی عرضه مدل‌های جدید نت بوک تمرکز زیادی کرده است و هر از چند گاهی می‌توان شاهد عرضه نمونه‌های جدیدی از محصولات این برند در بازار باشیم.


در زمینه لپ‌تاپ‌های برند سونی که اکثر فعالان بازار معتقدند به دلیل بازی‌های زیادی که تولیدکنندگان و حتی فروشندگان در قابلیت‌های این لپ‌تاپ‌ها می‌کنند هر ماه شاهد عرضه مدل‌های جدید از این برند در بازار هستیم. اما یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های این برند در بازار می‌گوید، سونی معمولا هر فصل محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کند و به عبارتی روال عرضه مدل‌های جدید در لپ‌تاپ‌های سونی یک روند فصلی است. پس می‌توان گفت سونی هر سه ماه یک بار به عرضه محصولات جدید به بازار می‌پردازد، اما ممکن است گاه به دلیل تاخیر در تهیه قطعات تولیدی، عرضه محصولات جدید با وقفه های 10 تا 20 روزه همراه باشد. وی که مانند کارشناسان دیگر معتقد است تعویض قابلیت‌های دستگاه به معنی عرضه مدل جدید به بازار نیست، گفت، یکی از شرایط فروش موفق این است که تولیدکننده همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد و به این منظور باید همیشه مدل‌های جدیدی در چنته داشته باشد، ولی عرضه مدل جدید ساده نیست و باید طراحان و... روی یک مدل جدید مدت‌ها کار کنند، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها به تغییرات جزئی بسنده می‌کنند، ولی سونی معمولا در هر فصل محصولاتی جدید به بازار عرضه می‌کند.

عسگری، یکی از مسوولان شرکت نقش که در زمینه برندهای مختلفی فعالیت می‌کند نیز گفت، در بین برندهای مختلف، سونی بیشتر از سایر برندها به ارائه مدل‌های جدید به بازار می‌پردازد و روند عرضه مدل‌های جدید توسط این برند معمولا یک ماه یک بار است. البته فعالان بازار معتقدند لپ‌تاپ‌های سونی که برای خاورمیانه تولید می‌شوند و توسط یک نمایندگی معتبر به بازار عرضه شده‌اند با لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند، متفاوت است و تغییر در مدل‌های لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی‌های مختلف به فروش می‌رسند، بیشتر است.
بهنامی، یکی از کارشناسان بازار هم با بیان این مطلب که معمولا روال عرضه مدل‌های جدید لپ‌تاپ به بازار سه ماه یک بار است، گفت، برخی از برندها مانند اپل هر یک‌سال یکبار مدل جدید به بازار عرضه می‌کند، ولی سایر برندها مانند اچ پی، سونی و ... با سرعت بیشتری مدل‌های جدید را راهی بازار می‌کنند.

برندهای لاک پشت سوار

به غیر از اپل که اکثر فعالان
بازار به عرضه کند مدل‌های جدید آن به بازار اشاره می‌کنند، برند دیگری در بازار است که عنوان پر تنوع‌ترین برند را در بازار لپ تاپ یدک می‌کشد، ولی از نظر عرضه مدل‌های جدید کندتر از سایر برندها حرکت می‌کند.
فعالان بازار معتقدند برند دل به این دلیل که روی تولید لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت تمرکز کرده است توجه چندانی به تولید مدل‌های جدید با قابلیت‌های بالا ندارد و به همین دلیل است که شاهد روند کند عرضه نمونه‌های جدید در این برند هستیم.

اما به گفته امیدی، مدیر فروش شرکت زیگورات، یکی از عرضه کنندگان لپ‌تاپ‌های این برند در بازار داخلی، نمی‌توان گفت روند عرضه مدل‌های جدید در لپ‌تاپ‌های dell کند است، بلکه به دلیل حجم بالای تولید مدل‌های سابق که در بازار با استقبال مواجه هستند تمرکز برای مدتی روی مدل‌های جدید کم شده است.

به گفته وی، از طرفی برندهای دیگر با تغییر قطعه ای مانند پردازنده یا رم کلا سری دستگاه را عوض می‌کنند، ولی dell چنین سیاستی ندارد و معمولا هر هشت ماه یکبار مدل‌های جدید را به بازار عرضه می‌کند.

وی افزود: دل طی مدت اخیر روی تولید مدل‌های با قابلیت با قیمت مناسب تمرکز کرده است که به زودی شاهد عرضه این مدل‌ها به بازار خواهیم بود.

تازه واردهای بازار لپ تاپ
از خانواده سونی لپ‌تاپ‌های سری EA36-EB36-EB37 با گارانتی شرکت ایران رهجو و مدل‌های W212،Y216 و EE25 با گارانتی‌های مختلفی مانند نقش، ستاره درخشان و... به تازگی به بازار عرضه شده‌اند. از خانواده IBM LENOVO هم لپ‌تاپ‌های سری T510-T410S و T400S که به صفحه لمسی مجهزند جزو تازه واردها هستند.

لپ‌تاپ‌های سری Z نیز از سری IDEA PADجزو تازه واردهای بازار هستند که مدل‌های Z560 , Z360 از مدل‌های تازه وارد این برند هستند.

از خانواده ACER نیز سری 4741 و 4820 و همچنین نت‌بوک‌های D260 اASPIRE ONE از لپ‌تاپ‌های تازه وارد هستند.

سری N , X نیز از لپ‌تاپ‌های تازه وارد برند ایسوس در بازار داخلی است.
مدل‌های 375،374،MC516 و MC373 نیز از لپ‌تاپ‌های تازه وارد اپل هستند که به بازار داخلی عرضه شده اند.
البته اپل طی یک ماه اخیر جدیدترین مدل‌های مک بوک ایر خود را با عنوان MAC BOOK AIR 503 و MAC BOOK AIR 504 و همچنین MACBOOK AIR 5059 را به بازار عرضه کرده است. از خانواده Dell هم مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های سری XPS که با کارت گرافیک دو گیگابایتی و اسپیکرهای GBL مجهزند به تازگی وارد بازار شده اند.

لپ‌تاپ 14 اینچ جدید این خانواده هم از سری INSPIRON که 4030 نام دارد حدود یک ماه است وارد بازار شده است. و اما از خانواده اچ پی، لپ‌تاپ‌های سری
DV6-31 ،DV6-32 و C52 از مدل‌های تازه وارد بازار هستند.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

حکایت موبایل ایرانی از تولید تا قاچاق

هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش تعرفه واردات تلفن همراه جدی تر از قبل شد و خبر رسید که کمیسیون ماده یک کاهش تعرفه واردات را از 25 درصد به 10 درصد تصویب کرده است این خبر را دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد.

البته هنوز این موضوع در هیات وزیران تصویب نشده و توسط رییس‌جمهور هم ابلاغ نشده است، اما با این حال موضع‌گیری‌هایی را از سوی مسوولان رسمی و فعالان صنفی به همراه داشته است.

وزیر صنایع پاسخ نداد

ابتدای این هفته وزیر صنایع که برای افتتاح خط تولید تلویزیون‌های دیجیتال در کارخانه مادیران حضور یافته بود در برابر خبرنگاران قرار گرفت. او در مورد بازار تلویزیون‌های دیجیتال اینگونه گفت که بازار تنظیم می‌شود با تقاضای مشتری

موضوع قاچاق یک موضوع جدی است که در بخش قاچاق تلویزیون اقدامات موثری صورت گرفته است و امروز سهم قاچاق در تلویزیون به شدت کاهش پیدا کرده است و میزان ورودی قاچاق تلویزیون در کشور کاهش چشمگیری داشته است که این الگوی بسیار خوبی است برای اغلب صنایع کشور که با مشکل قاچاق روبه‌رو هستند

وزیر صنایع و معادن که اتفاقا درست در جایی ایستاده بود که چهار سال پیش اولین خط تولید گوشی در کشور کار خودش را توسط وزیر اسبق آغاز کرده بود در واکنش به این سوال دنیای اقتصاد که در زمینه تلفن همراه قاچاق افزایش پیدا کرده و صحبت‌هایی برای کاهش تعرفه واردات این کالا به دلیل عدم موفقیت طرح تولید داخلی صورت گرفته است، اما شنیده می‌شود که وزارت صنایع همچنان با کاهش تعرفه واردات تلفن همراه مخالف است، گفت: سوال در مورد تلویزیون، گیرنده و فرستنده باشد بنده در خدمت هستم!.

او همچنین در ادامه و در پاسخ به این سوال که میزان قاچاق تلویزیون چقدر کاهش داشته است، پاسخ داد که میزان قاچاق تلویزیون به داخل کشور در سه سال گذشته خیلی کاهش داشته است.
این گفته وزیر صنایع در حالی بود که برخی از تولیدکنندگان تلویزیون بارها برای خبرنگاران تور بازدید از مناطق مرزی و مشاهده روند قاچاق کالای دیجیتالی را از نزدیک گذاشته بودند.

در این میان اما امیر مسعود امیری، مدیر عامل صنایع ماشین‌های اداری ایران، در مورد خط تولید گوشی‌های این شرکت گفت: خط تولید موبایل مادیران سه سال است که جمع شده است؛ چرا که تعرفه از 60 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کرد. مخارج تولید در پایین‌ترین حد 38 درصد است وقتی محصولی تعرفه وارداتش کمتر از این عدد باشد تولیدکننده نمی‌تواند با آن رقابت کرده و ساخت محصول مقرون به صرفه نیست.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تولید گوشی داشتید آیا می‌توان موبایل را در کشور تولید کرد؟ گفت: مهم‌ترین مشکلی که در تولید تلفن همراه وجود دارد این است که در این کالا مدل‌ها خیلی سریع عوض می‌شود. هر مدل موبایلی که شما در بازار می‌بینید عمر آن مدل بیشتر از یک ماه نیست. برای تولیدکننده حداقل دو ماه آماده‌سازی برای تولید همان مدل لازم است.

اما این طول عمر در مورد مانیتور و یا تلویزیون خیلی فرق دارد به طوری که برای این نوع از کالاها عمر تولید یک سال تا شش ماه است. در نتیجه می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و خط تولید را راه‌اندازی و در نهایت تولید کرد. اما برای محصولاتی که قرار است یک ماه یک دفعه عوض شده و مدل جدیدی وارد بازار شود تحت هیچ عنوانی امکان تولید در کشور وجود ندارد.


امیری گفت: به نظر ما بسیار حرکت خوبی است که دولت تعرفه واردات تلفن همراه را کاهش دهد و این اجازه را به شرکت‌های قانونی بدهد تا بتوانند کالا را وارد کشور کرده تا به واسطه آن بتوانند خدمات پس از فروش مناسبی را برای کاربران فراهم آورند. اگر می‌خواهیم چیزی در کشور تولید شود باید تعرفه وارداتی بالای 50 درصد باشد در غیر این‌صورت همان‌طور که گفتم باید 4 درصد باشد تا شرکت‌های معتبر بتوانند با واردات و ارائه خدمات خوب پس‌از فروش کاربر را راضی نگه دارند. اما این موضوع در مورد تلفن همراه به واسطه تغییرات تکنولوژیکی که در زمانی کوتاه دارد به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

البته نه اینکه امکان‌پذیر نباشد، بلکه قابلیت رقابتی با سایر مدل‌ها را نداشته و در نتیجه برای تولیدکننده به صرفه نیست. بدترین تعرفه دنیا 25 درصد است، چون شرکت‌های تولیدی نمی‌توانند تولیدکنند و شرکت‌های واردکننده هم نمی‌توانند واردات داشته باشند.

تعرفه مشکل قاچاق نیست

محمود لیائی، مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صنایع معتقد است: مشکل قاچاق تلفن همراه مشکل تعرفه نیست، مشکل این است که فروشندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا واردکنندگان تمایلی ندارند که این بازار شفاف شود.

وی گفت: با کاهش تعرفه، ما نرخ ریسک واردات قاچاق را تا حدودی کاهش می‌دهیم، ولی درصد خیلی زیادی ممکن است که قاچاق کم نشود و ما هدفمان از پافشاری روی عدم کاهش تعرفه فقط بحث تولید داخل نیست. بحث این است که این بازار باید شفاف باشد. مصرف‌کنندگان محصولی که خریداری می‌کنند شناسنامه‌دار باشد و خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند؛ ضمن اینکه فروشندگان یا واردکنندگان قاعدتا باید حق و حقوق دولت را به صورت شفاف پرداخت کنند. ما در بحث قاچاق به هیچ عنوان نمی‌توانیم مالیاتی از فروشندگان اخذ کنیم؛ چرا که بازار شفافی نیست.
این مقام وزارت صنایع خاطر نشان می‌کند: شما فکر می‌کنید که تعرفه فقط در کشور ما وجود دارد. در صورتی که ما تعرفه را در کشورهای دیگر نیز داریم و واردکنندگان تلفن همراه در همه جای دنیا تعرفه قانونی واردات را پرداخت می‌کنند چرا ما باید اصرار داشته باشیم که برای کاهش قاچاق صورت مساله را پاک کنیم.


ترکیه تعرفه واردات تلفن همراه

42 درصدی دارد و هیچ مشکل قاچاقی هم ندارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا وظیفه‌اش اعلام مصوبات کمیسیون ماده یک به هیچ‌عنوان نیست.

کمیسیون دبیر دارد و اطلاع‌رسانی باید با دبیر باشد نه توسط پیشنهاد دهنده. ما به اینکه این موضوع رسانه‌ای شده انتقاد شدیدی داریم.

به گفته لیائی ما از اپراتورها استعلام کردیم آنها تمایل به برقراری طرح رجیستری دارند که اگر این طرح فعال شود ما مشکلی از بابت قاچاق نخواهیم داشت. بعد از طرح رجیستری می‌توان تشخیص داد که آیا تعرفه نیاز هست کاهش داشته باشد یا افزایش.

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری نیز معتقد است: وقتی که ما نه تولید داریم و نه می‌توانیم مرزها را کنترل کنیم و این نیاز هم در کشور وجود دارد منطقی این است که این تعرفه را کاهش دهیم. با کاهش تعرفه قطعا تجار و واردکنندگان ما شفاف فعالیت خواهند کرد. وی می‌افزاید: نمی‌دانم که چرا آقای لیائی فکر می‌کنند که واردکنندگان تمایلی به شفاف‌سازی ندارند. بالای 90درصد بازار هم اکنون در دست قاچاقچی است. نه دولت سودی می‌برد و نه واردکننده. مصرف‌کننده هم مجبور است کالای بدون گارانتی قاچاقچی را تهیه کند.

آیا طرح رجیستری با وجود دستگاه‌ها و برنامه‌هایی که در بازار وجود دارد می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد؟

درستی می‌گوید: اگر شرایطی ایجاد شود که جلوی تخلف گرفته شود موفق می‌شویم. ما با رجیستر با توجه به سودجوهایی که در بازار هستند اگر هم اپراتورها موافق این امر باشند باز هم موفق نخواهیم بود.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

چگونه تلفن همراه دنیا را تغییر داد


دستگاه‌های تلفن همراه که روزی به عنوان ابزاری لوکس مورد استفاده قرار می‌گرفت و هر کسی قدرت خرید آن را نداشت، امروزه در دست هر کسی و در هر جایی از دنیا وجود دارد.

این دستگاه‌ها امروزه از مقوله ارتباط پا را فراتر نهاده و در زندگی افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت تاثیر این ابزارها از سیاست تا تجارت، پزشکی و حتی جنگ گسترش یافته است.پیدایش تلفن همراه به سال 1970 بر می‌گردد و طی 40 سال این دستگاه‌ها از شکلی شبیه جعبه کفش به یک دستگاه کوچک که در جیب جا می‌شود تغییر کرد.

این دستگاه‌ها الان دیگر کالای لوکسی نیستند و هم‌اکنون از 6 میلیارد نفر جمعیت کره زمین بیش از 4 میلیارد نفر تلفن همراه دارند.به این ترتیب از جزیره مان‌هاتان تا پایتخت بورکینافاسو روش زندگی مردم با این دستگاه‌ها تغییر پیدا کرد.

تلفن‌های همراه امروزه به ابزاری برای خرید و فروش دام در کنیا تبدیل شده‌اند. در کره شمالی مردم برای ارتباط با دنیای خارج از آن استفاده می‌کنند.‌ در روستاهای افغانستان برای هشدار به سربازان در مقابله و جنگ با طالبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شورشیان از این ابزارها برای منفجر کردن بمب در عراق بهره می‌برند و آفریقاییان برای توزیع دارو و اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌هایی همچون ایدز این دستگاه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

هم‌اکنون همه کارگران در سراسر دنیا از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند،‌ حتی روستاهایی وجود دارد که اگرچه برق ندارند یا هنوز لوله کشی آب در آنها وجود ندارد اما در هر خانه‌ای دست‌کم یک دستگاه تلفن همراه هست.

در این گزارش قصد داریم به چهار روشی که تلفن‌های همراه باعث تغییر زندگی بشر شدند بپردازیم.

راهی برای آزادی

کره شمالی کشوری است که مردم برای استفاده از تلفن‌های همراه به شدت در محدودیت هستند و اجازه استفاده از این ابزارها را برای ارتباط با کشورهای دیگر ندارند.

در مرز چین و کره شمالی گروه‌های اعزامی فعالان حقوق بشر مستقر شده‌اند و هدف آنها تشویق افراد به استفاده از تلفن همراه است تا در کشوری که امکان استفاده از این دستگاه‌ها برای ارتباط با دنیای بیرون وجود ندارد تلفن‌های همراه وارد شده و مردم بتوانند از آنها بهره ببرند.

مردم این کشور به شدت در محدودیت و زیر ذره بین هستند، به طوری که اگر تلفن‌های قاچاق کشف شوند، منجر به زندانی شدن آنها می‌شود؛ حتی در این کشور افراد ممکن است به دلیل دسترسی به تلفن همراه به پای جوخه آتش نیز کشیده شوند.

توانمندی اقتصادی

بر اساس گزارش BBC، فقط 5 درصد مردم در تانزانیا حساب بانکی دارند و در کنیا یک شعبه بانکی برای 100 هزار نفر وجود دارد و این اوضاع در بسیاری از کشورهای در حال توسعه همچون هند نیز تکرار می‌شود.

اما در اوگاندا از تلفن‌های همراه برای انتقال پول استفاده می‌شود و در جایی که بانک وجود ندارد از این دستگاه‌ها به عنوان بانکداری همراه استفاده می‌شود. آنها صدها مایل دور از خانه کار می‌کنند و می‌توانند با استفاده از تلفن همراه برای خانواده شان پول بفرستند. در این کشورها اپراتورها سرویس انتقال پول را فراهم کرده اما در هند بانک‌ها سیستمی مبتنی بر موبایل راه?اندازی کرده‌اند که انتقال پول را امکان‌پذیر می‌کند.

در کنیا این سرویس با نام M-Pesa ارایه شده و میلیون‌ها دلار پول هر روز با استفاده از سرویس پیامک انتقال پیدا می‌کند.

در شرق آفریقا هم کشاورزان با استفاده از سرویس پیامک پولی را که از فروش غلات به دست می‌آورند انتقال می‌دهند.

استفاده در زمینه پزشکی

هنگامی که در کشورهایی مثل کنیا، اوگاندا، جنوب آفریقا و زامبیا بیماری‌هایی مثل مالاریا، سل و ایدز شیوع می‌یابد و مشکل توزیع دارو وجود دارد، تلفن‌های همراه این مشکل را حل می‌کنند. در یک پروژه با نام Stop Stock-Outs فعالان اقدام به ارسال پیامک به یک شماره مرکزی می‌کنند و کمبود نوع خاصی از دارو را گزارش می‌دهند. همه این اطلاعات در یک نقشه مجازی جمع آوری شده و روی آن، نقاط قرمز نشان دهنده کمبود دارو و خطر خواهد بود.

جنگ و تلفن همراه

به گزارش وال استریت ژورنال، طالبان در افغانستان اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده سرویس‌های محلی تلفن همراه را مجبور کرده‌اند که برج‌های مخابراتی شان را شب هنگام خاموش کنند.

این اقدام به منظور جلوگیری از گزارش عملکرد طالبان به دولت‌های دیگر است. ارتش ناتو هم در اقدامی مشابه برای جلوگیری از بمب گذاری شورشیان شبکه‌های تلفن همراه را در این کشور قطع کرد.

این در حالی است که کنترل این‌گونه ابزارها به مرور زمان مشکل‌تر شده است. البته تلفن‌های همراه در اقتصاد افغانستان خیلی تاثیر ندارند، با این حال هم‌اکنون در این کشور هر نفر یک دستگاه تلفن همراه دارد.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

10 بازی که باید حتما دانلود کنید


ما ایرانی‌ها دانلود کردن را خوب بلدیم و خیلی از بازی‌ها را یکی، دو هفته قبل از اینکه وارد بازار اروپا و آمریکا شود دانلود می‌کنیم، تکثیر می‌کنیم، یک شبه ته و تویش را در می‌آوریم و می‌رویم سراغ شکار مفت و مجانی بعدی. با عرضه PS3 و Xbox 360 چند سالی است بازار جدیدی برای بازی‌های قابل دانلود روی کنسول‌ها شکل گرفته، اما از آنجا که سرعت اینترنت در ایران پایین است، بازی آنلاین روی کنسول‌ها بین گیمرهای ایرانی درست و حسابی جانیفتاده و حتی برای خیلی از ما چیز عجیب و غریبی به نظر می‌رسد. این در حالی است که خیلی‌ها با کنسول خود تک نفره یا فوق فوقش دو نفره بازی می‌کنند و از امکانات آنلاین محرومند. در این گزارش به بررسی 10 بازی دانلودی برجسته می‌پردازیم که عمدتا روی دو شبکه PSN سونی و Xbox Live مایکروسافت منتشر می‌شود و بازیکنان با قیمت کمتری آنها را می‌خرند. تازه اگر Xbox 360 داشته باشید می‌توانید امتیازها یا همان Achievementهای خود را در بازی‌های مختلف بالا ببرید و مثلا در ازای پرداخت 800 امتیاز یکی از همین 10 بازی را بخرید و دانلود کنید.

1- Braid

پلات‌فورم: Xbox Live، PSN

سازنده: جاناتان بلو

در Braid داستان بازی حرف اول و آخر را می‌زند. این بازی روایت داستانی را کاملا جدی گرفته و بازیکنان را تشویق می‌کند به تک تک دیالوگ‌ها دقت کنند تا بتوانند به کلید معماها پی ببرند. Braid به جای اینکه لقمه را درسته توی دهان‌تان بگذارد، کمی‌آن را می‌چرخاند تا حسابی گرسنه شوید و برای قاپیدن آن مغزتان را به کار بیندازید. علاوه بر این Braid یک بازی Open-ended یا با پایان باز است (مثل GTA که لزوما پایان خاصی ندارد) و همین امر نوع جدیدی از معما را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. گیم پلی و معماهای Braid هم واقعا جذاب است و بی دلیل نیست اسم این بازی سر زبان‌ها افتاده است.

2- Everyday Shooter

پلات‌فورم: PSN

سازنده: جاناتان مک

بازار بازی‌های تیراندازی همیشه داغ داغ است، اما گاهی باید از کال آو دیوتی، مدال افتخار و هیلو گریزی زد و با یک بازی متفاوت نفسی تازه کرد. Everyday Shooter همان چیزی است که برای سلامت روح بازی‌خورتان تجویز می‌کنیم. اگر کرم بازی‌های تیراندازی روی کنسول‌ها هستید و چشم بسته با دو آنالوگ کنترلر جادو می‌کنید، Everyday Shooter خوراک شماست. این بازی را مثل بازی معروف Crimson Land روی PC از بالا دنبال می‌کنید. Everyday Shooter یک جورهایی یک Serious Sam جمع و جور است که مدام باید بدوید و تیراندازی کنید. یکی از نکات بامزه بازی، جلوه‌های صوتی آن است. بازیکنان با شلیک به اشیای گوناگون در بازی به نوعی یک موسیقی متن درست می‌کنند که واقعا شنیدنی است. از این گذشته رد کردن هر مرحله قلق خاصی دارد که پی بردن به آن مزه بازی را دوچندان می‌کند.

3- Flower

پلات‌فورم: PSN

سازنده: thatgamecompany

“گل” شاید عجیب ترین و متفاوت ترین بازی باشد که تا به حال دیده اید. در این بازی تبدیل به باد می‌شوید و می‌وزید و گلبرگی را در دشت و صحرا همسفر بی‌کلام خود می‌کنید. گلبرگ شما در طول سفر، گل‌های دیگر را همراه خود می‌کند و به دشت‌های مرده جان می‌دهد. جالب است بدانید Flower هیچ دیالوگی ندارد و این زبان طبیعت است که با شما حرف می‌زند. پس چشم‌ها را بشویید و جور دیگری به این بازی لطیف و دوست داشتنی نگاه کنید. روایت داستانی صامت “گل” آنقدر با شما حرف می‌زند که بازی‌های دیگر را با انبوهی از دیالوگ به راحتی به فراموشی می‌سپارید.

4- Geometry Wars: Retro Evolved

پلات‌فورم: Xbox Live

سازنده: Bizarre Creations

Geometry Wars یکی از اولین بازی‌های قابل دانلود کنسول‌های نسل حاضر بود. از عمر این بازی تیراندازی برجسته 5 سال می‌گذرد، اما هنوز هم یکی از بهترین‌هاست. Geometry Wars هم مثل Everyday Shooter از آن بازی‌های تیراندازی ساده اما سرگرم کننده است که مهارت شما در بازی همزمان با دو آنالوگ را می‌سنجد. در این بازی امتیازی مدام دشمن سرتان می‌ریزد و تا جایی که می‌توانید باید زنده بمانید. شما یک سفینه فضایی هستید و دشمن‌تان هم اشکال هندسی فضایی. همیشه نباید در کانتر استرایک و کال آو دیوتی کل کل کنید، اگر راست می‌گویید و خیلی بازی بلدید، تسلط خود بر کنترلر را در Retro Evolved به رخ بکشید.

5- Limbo

پلات‌فورم: Xbox Live

سازنده: Playdead Studios

Limbo یا “برزخ” در اوج سادگی، یک بازی استثنایی است. این بازی از آن کابوس‌هایی است که وقتی به خواب می‌روید خرتان را می‌چسبد و رهای‌تان نمی‌کند. در برزخ هم پسرک بی نام و نشانی به خواب می‌رود، اما وقتی چشم باز می‌کند متوجه می‌شود که در برزخ گرفتار شده و به این راحتی‌ها از این کابوس وحشتناک بیدار نمی‌شود. پسرک در این بین دنبال خواهر گمشده اش می‌گردد. فضای سیاه و سفید برزخ شما را یاد کابوس‌های نیمه شب می‌اندازد که هر چه جیغ می‌کشید صدای‌تان در نمی‌آید و وقتی می‌خواهید با تمام وجود فرار کنید، انگار پاهای‌تان به زمین وصل شده است.

6- Peggle

پلات‌فورم: Xbox Live، PSN

سازنده: PopCap Games

Peggle هم باب طبع بازیکنان عادی است، هم بازیکنان حرفه‌ای از آن لذت می‌برند و هم مامان بزرگ‌ها و بابابزرگ‌ها با آن کیف می‌کنند. خلاصه اینکه هرکسی ذره‌ای به بازی کردن علاقه داشته باشد از Peggle خوشش می‌آید. ماجرای این بازی خوش ساخت از این قرار است که باید به تمام توپ‌های نارنجی روی صفحه شلیک کنید. Peggle چیزی شبیه زوما است، اما تنوع بسیار بیشتری در مقایسه با آن دارد. حواس‌تان را جمع کنید! دانشمندان ثابت کرده?اند که Peggle اعتیادآور است!

7- PixelJunk Eden

پلات‌فورم: PSN

سازنده: Q Games

احتمالا تا اینجای مطلب با خود گفته اید سریع‌تر نگاهی به بقیه بازی‌ها بیندازم تا بروم سر وقت نید فور اسپید، بایوشاک‌یا هر بازی کله گنده‌ای که خوراک‌تان است. اما PixelJunk Eden کله‌گنده بازی‌های دانلودی است. در این بازی جذاب جانور دوست داشتنی و تند و تیزی دارید که در باغ عدن از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و گرده افشانی می‌کند. گشت و گذار در باغ دیدنی و خوش آب و رنگ این بازی چیزی است که خودتان باید تجربه کنید.

8- PixelJunk Shooter

پلات‌فورم: PSN

سازنده: Q Games

“Shooter” چهارمین عضو خانواده PixelJunk است. این یکی پیکسل جانک در زیر زمین اتفاق می‌افتد. شما سوار ماشین‌های مخصوصی می‌شوید تا معدنچیانی را که در دل زمین گرفتارشده‌اند نجات دهید. این وسط جانوران عجیب و غریب همسایه هم برای‌تان دردسرساز می‌شوند. PixelJunk Shooter یک بازی روان و دلپذیر است؛ وقتی پایش بنشینید، به این راحتی‌ها بلند نمی‌شوید.

9- Splosion Man

پلات‌فورم: Xbox Live

سازنده: Twisted Pixel

Splosion Man یکی از بهترین بازی‌های دانلودی سبک پلات‌فورمر است. همان‌طور که از عنوان بازی پیداست، با شخصیت بزن بهادر Splosion Man هر چیزی که امکان داشته باشد را سر راه‌تان منفجر می‌کنید. این بازی گرافیکی بالاتر از سطح بازی‌های دانلودی دارد و در نگاه اول وسوسه می‌شوید قیمت بالاتری پای دانلود آن بپردازید.

موسیقی متن هیجان انگیز شما را به خوبی روی ریتم بازی سوار می‌کند و حالت تک نفره و چند نفره هر کدام برای خود عالمی‌دارد. Splosion Man الماس بازی‌های دانلودی است که به راحتی نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید.

10- World of Goo

پلات‌فورم: PC، Wiiware

سازنده: 2D Boy

در بین این 10 تا بازی، World of Goo کمتر از بقیه نیاز به تعریف دارد. احتمالا این بازی جذاب و متفاوت را تا به حال روی کامپیوتر بازی کرده اید یا دست کم تعریف آن را از اطرافیان شنیده اید. در World of Goo باید به یک سری توپ چسبناک بانمک کمک کنید که به درستی به همدیگر بچسبند و از سر و کول هم بالا بروند تا به نقطه پایان برسید.

در این بازی باید محاسبات فیزیکی خود را مثل یک مهندس آرشیتکت بالا ببرید، چون کوچک‌ترین اشتباهی در محاسبه، توپ‌های بامزه و پر سر و صدا را ممکن است به ته دره بفرستد.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

همه‌چیز درباره وایمکس


- در حالی‌که در کشورهای پیشرفته دنیا از راه‌های گوناگون و متفاوت برای اتصال به شبکه‌اینترنت استفاده می‌شود، اما در‌ایران استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی‌همچون ADSL و به تازگی وایمکس با مشکلات بی‌شماری مواجه است. جدای از مشکلات سرویس ADSL که تا کنون بارها به آن اشاره شده، ‌این روزها سرویس‌دهی خدمات وایمکس نیز که هم اکنون توسط دو اپراتور ( یعنی‌ایرانسل و مبین نت ) به صورت گسترده در کشور ارائه می‌شود با کم و کاستی‌های فراوانی مواجه است.

پروانه وایمکس 11 اسفند ماه سال 87 از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به 4 شرکت مبین نت،‌ایرانسل، اسپادان و رایانه دانش گلستان اعطا شد و براساس آن دارندگان پروانه موظف شدند تا 9 ماه بعد از دریافت پروانه، شبکه خود را راه‌اندازی کنند؛ اما بر اساس اطلاعات به دست آمده در تابستان سال جاری تنها دو اپراتور‌ایرانسل و مبین نت بودند که به صورت گسترده خدمات دهی روی سرویس وایمکس را در شهرهای مختلف کشور آغاز کردند.
با وجودی که اپراتور وایمکس‌ایرانسل و مبین نت موفق شده‌اند‌ این سرویس را در شهر‌های مختلف کشور راه‌اندازی کنند وجود برخی نارسایی‌ها و ناهماهنگی‌ها از سوی ‌این اپراتورها و مسوولان نظارتی سبب شده تا مشتریان و کاربران از ‌این فناوری آن‌چنان که باید راضی نباشند و تفاوتی بین DAIL UP با ADSL و ADSL با وایمکس احساس نکنند. در واقع کاربران تنها با پرداخت هزینه بالا، ‌اینترنت بی‌سیمی‌را تجربه کنند که فرقی با‌اینترنت با سیم ندارد.


تفاوت وایمکس مبین نت‌ - ایرانسل

براساس گزارش‌های منتشر شده کاربران شرکت مبین نت که هم‌اکنون ‌اینترنت بی‌سیم را در 11 شهر راه‌اندازی کرده، باید ‌اینترنت بی سیم با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه، با 6 گیگابایت ترافیک ماهانه 20 هزار تومان پرداخت کنند و‌ اینترنت با همین سرعت اما با ترافیک نامحدود ماهانه 40 هزار تومان پرداخت کنند.

وایمکس مبین نت با سرعت 256 کیلوبیت بر ثانیه و با ترافیک نامحدود به مبلغ ماهانه 20 هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شود و‌این سرویس با سرعت 512 کیلوبیت بر ثانیه و 25 گیگابایت ترافیک ماهانه 40 هزار تومان و با ترافیک نامحدود ماهانه 60هزار تومان است. همچنین اشتراک وایمکس مبین نت با سرعت یک مگابیت بر ثانیه و ترافیک نامحدود نیز ماهانه 60 هزار تومان هزینه در بردارد. به گفته مسوولان‌ این شرکت هزینه اولیه بابت فعال سازی، نصب و تحویل، در صورت پیش پرداخت 5 ماه هزینه ماهانه وایمکس، ماه ششم همان طرح رایگان است و در صورت پیش پرداخت 9 ماه، هزینه سه ماه طرح انتخابی رایگان خواهد بود. در همین حال ترافیک مصرف شده وایمکس مبین نت در ساعت 2 تا 8 صبح و جمعه‌ها رایگان است. اما نحوه پرداخت هزینه‌های سرویس‌ ایرانسل همچون سرویس‌های تلفن همراه آن به دو صورت اعتباری و دائمی ‌است.

کاربران وایمکس‌ ایرانسل می‌توانند بر اساس تمایل خود نسبت به نحوه پرداخت، از میان دو گزینه اشتراک اعتباری یا دائمی‌ یکی را انتخاب کنند. همچنین تمامی ‌کاربران ‌این سرویس، صرف نظر از روش پرداخت انتخابی خود، می‌توانند در هر زمان به ریز صورت‌حساب و جزئیات استفاده خود از خدمات دسترسی داشته باشند.
آبونمان ماهانه استفاده از سرویس ‌ایرانسل با سرعت 128کیلوبیت برثانیه با طرح تعرفه پایه به همراه 3 گیگابایت ترافیک هزینه‌ای در حدود 12 هزار تومان دارد، اما همین سرعت با ترافیک نامحدود هزینه‌ای در حدود 45 هزار تومان دارد.‌ این تعرفه برای سرعت 256 کیلوبیت بر ثانیه به همراه 3 گیگابایت ترافیک هزینه‌ای در
حدود 15 هزار تومان و با ترافیک نامحدود هزینه‌ای در حدود 49 هزار تومان در بر دارد.

کاربران برای استفاده از سرعت 512 کیلو بیت بر ثانیه همراه با 4 گیگا بایت ترافیک چیزی در حدود 20 هزار تومان هزینه پرداخت کنند و همین سرعت با ترافیک نامحدود حدودا 60 هزار تومان برای کاربر هزینه در بر دارد.

فراهم نبودن زیرساخت، حقوق ضایع شده کاربر
اما فارغ از مشکلات هزینه، کاربران سرویس وایمکس با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.
هر چند در صحبت با مسوولان‌ این دو شرکت، هر یک از آنها مشکلاتی که کاربران وایمکس با آن روبه‌رو هستند را رد می‌کنند، اما عدم پاسخگویی سیستم پشتیبانی به درخواست‌های کاربران، سرعت پایین، قطع و وصل‌های مدام به دلیل مشکلات آنتن‌دهی و... از جمله اصلی‌ترین‌ مشکلاتی است که‌ این روزها کاربران وایمکسی با آن روبه‌رو هستند.


در همین زمینه مسعود داوری‌نژاد، رییس سابق سازمان تنظیم مقررات می‌گوید: ‌«مهم‌ترین شرطی که می‌تواند باعث موفقیت فناوری وایمکس شود اطلاع‌رسانی به موقع و تلاش در جهت ارزان بودن خدمات آن است که هرچند دو اپراتور فعال در کشور توانسته تا حد قابل توجهی‌ این بخش را به مرحله اجرا درآورند؛ اما با ‌این وجود شواهد نشان می‌دهد که برخی مشترکان وایمکس از خدمات‌این اپراتورها راضی نیستند و معتقدند وایمکس نیز مانند ADSL و دایل آپ نتوانسته خدمات‌ اینترنت را با دسترسی آسان و ارزان در اختیارشان قرار دهد.»


وی در خصوص تفاوت سرویس‌دهی وایمکس در‌ایران و سایر کشورهای‌ جهان اظهار می‌کند که سرویس وایمکس طی چند سال گذشته دچار تحولات گوناگونی شده است. در ابتدای ورود ‌این فناوری، از آن به صورت fix یا ثابت استفاده می‌شد، اما به دلیل مشکلاتی که داشت از جمله ‌این که کاربر نمی‌توانست حرکت کند و باید ثابت در جایی می‌ماند چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در مرحله بعد وایمکس متحرک که بیشتر روی موبایل کارآیی داشت مورد توجه قرار گرفت که البته توجه به‌این نوع هم با ورود فناوری LTE از بین رفت. در واقع فناوری LTE به خاطر سرعت بالا و عدم دردسرهای سرویس وایمکس بسیار مورد استقبال کشور‌های گوناگون قرار گرفته و حتی بسیاری از شرکت‌ها هم که اقدام به تولید چیپ‌های وایمکس کرده بودند تولیدات خود را متوقف کردند.
به باور وی حقوق کاربران وایمکس بیش از حقوق کاربران ADSL‌ ضایع شده است و دلیل‌ این امر هم به اپراتور‌هایی بر می‌گردد که در‌این بخش فعالیت می‌کنند. در واقع ورود اپراتورهای تلفن همراه به‌این بخش اصلا درست نیست.

وی در ادامه به عدم فراهم بودن زیرساخت‌های سرویس‌دهی وایمکس در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «اپراتورهای فعال در کشور بدون ‌اینکه زیرساخت‌های لازم را فراهم کند شروع به سرویس‌دهی کردند. برای مثال در حال حاضر آنتن‌های BTS اپراتور‌ها به آن اندازه‌ای نیست که بتواند جوابگوی نیاز کاربران باشد. همچنین مودم‌های مورد استفاده را نیز کاربر باید برای بهتر آنتن دهی
آن‌قدر جابه جا کند تا بتواند شرایط خوب را به دست بیاورد که ‌این شرایط هم به محض‌ اینکه مانعی جلوی آن‌ایجاد شود از بین می‌رود.»


در همین زمینه خشایار تمدن، مدیرعامل شرکت لایزر، از شرکت‌های سرویس دهنده وایمکس به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گوید:‌« اصل فناوری وایمکس در حال حرکت بودن آن است و ‌این درحالی است که هنوز کاربران ‌ایرانی فقط می‌توانند از حالت ثابت آن استفاده کنند. فارغ از ‌این، قابلیت بیشتری که وایمکس نسبت به تکنولوژی‌های دیگر دارد، قابلیت «موبیلیتی» آن است که‌ این قابلیت هم در کشور به خاطر محدودیت‌های قانونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.» به گفته وی، اصل فناوری وایمکس روی تلفن همراه است و از آنجایی که در ‌این زمینه نه زیرساخت و نه محتوای کافی تولید شده است، نمی‌توانیم از ‌این تکنولوژی استفاده کنیم و همان تکنولوژی تقریبا منسوخ شده نیز با سختی و مشکلات فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تمدن نیز همچون داوری نژاد معتقد است که در هیچ جای دنیا ارائه خدمات دیتا به اپراتورها واگذار نمی‌شود؛ چرا که خصلت هر دو فناوری کاملا با یکدیگر متفاوت است. وی بر‌این باور است که ‌این فناوری تازه وارد است و تا زمانی که به شرایط مورد قبول برسد، باید زمان زیادی را سپری کند.
کارشناسان معتقدند با وجودی که وایمکس محدود به مکان نبوده و نیازمند ظرفیت مرکز مخابرات و خط تلفن نیست، به راحتی و به سرعت می‌تواند از سد ADSL بگذرد و ضریب نفوذ‌اینترنت را افزایش دهد. با ‌این حال، آنچه که در ‌این میان از سوی کارشناسان به آن انتقاداتی وارد است به عدم نظارت شفاف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عملکرد اپراتورهای وایمکس مربوط می‌شود؛ چرا که کاربرانی که با مشکلاتی در نحوه دریافت سرویس خود روبه‌رو هستند، هم اکنون هیچ اطلاعی از نهاد نظارتی‌این بخش ندارند و نمی‌دانند که برای اعلام شکایت باید به کجا مراجعه کنند و لازم است‌این سازمان همان گونه که نهادهایی را برای نظارت روی سرویس ADSL شرکت‌های فعال در‌این بخش در نظر گرفته، برای ‌این بخش نیز چاره‌اندیشی کند.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

برترین محصولات تکنولوژی سال 2010


 در دنیای تکنولوژی روزهای پایانی سال معمولا با انتخاب و معرفی بهترین محصولات، سرویس‌ها و نوآوری‌ها همراه است. در حقیقت آ‌نقدر در طول سال محصولات مختلفی در عرصه تکنولوژی معرفی و عرضه می‌شوند که کار انتخاب را سخت می‌کنند، اما در این میان مجله معتبر و شناخته شده PCWORLD هر سال صد محصول برتر دنیای تکنولوژی را بر اساس نوآوری و قابلیت‌های متفاوت آنها انتخاب و معرفی می‌کند. این مجله امسال هم تمام دنیای تکنولوژی از تلویزیون‌های HDTV، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، نرم‌افزارها، سخت‌افزارهای ذخیره اطلاعات، نرم‌افزارهای کاربردی، دوربین‌های دیجیتال، پرینترها و... را بررسی و در نهایت صد محصول برتر را معرفی کرده است.

اولین‌ها
این انتخاب و دسته‌بندی برترین محصولات آنقدر دقیق و معتبر است که از کارشناسان و فعالان عرصه تکنولوژی گرفته تا کاربران می‌توانند به راحتی به آن اعتماد کنند. با این حال اما خود کارشناسان مجله PCWORLD معتقدند که از میان این 100 محصول برتر، پنج محصول اول اهمیت بیشتری دارند چون معمولا انقلابی‌ترین و مهم‌ترین محصولات سال هستند. در رتبه‌بندی برترین محصولات سال 2010 به ترتیب محصولات Android 2/2 شرکت G، Google iPad شرکت Apple ا، Kindle ا (3G) شرکت Amazon، سرویس آنلاین ویدئویی مبتنی بر ایمیل Netflix شرکت Netflix و بالاخره تبلت Galaxy Tab شرکت Samsung جایگاه اول تا پنجم فهرست برترین محصولات تکنولوژی سال 2010 را در اختیار گرفته‌اند. نسخه دوم سیستم عامل پر طرفدار آندروید گویا بیشتر از هر محصول دیگری توجه کارشناسان و حتی کاربران را به خودش جلب کرده است. این سیستم عامل جدید با گوشی ویژه خود شرکت Google به بازار معرفی شده است و شاید به این دلیل مهم‌ترین نوآوری سال به حساب می‌آید. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این محصول می‌تواند تحول بزرگی در بازار موبایل به وجود بیاورد که نتیجه آن را در سال میلادی آینده یعنی در سال 2011 خواهیم دید.
تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که این سیستم عامل جدید در روزهای پایانی سال 2010 حتی سهم بازار را از سیستم عامل iOS شرکت Apple هم برباید. این سیستم عامل جدید کاربری‌های متنوعی داشته و از واسط کاربری ساده همراه با قابلیت شخصی سازی پیشرفته بهره می‌برد تا به این ترتیب کار با انواع موبایل‌های هوشمند و حتی کامپیوترهای تبلت را برای کاربرانشان ساده‌تر کند.

این سیستم عامل امکان سازگاری با نرم‌افزار Flash 10.1 را داشته و قابلیت پشتیبانی نرم‌افزارهای کاربردی مختلفی را به کاربرانش می‌دهد. حضور دو تبلت جنجالی بازار یعنی iPad شرکت Apple و Galaxy Tab شرکت Samsung در میان پنج محصول برتر نشان می‌دهد که این محصولات دیگر به یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین محصولات بازار تکنولوژی تبدیل شده‌اند و حتی گوی رقابت را از محصولاتی مانند لپ تاپ‌ها هم ربوده‌اند. با این همه اما هنوز کتابخوان‌های الکترونیکی هم آنقدر طرفدار دارند که باعث شوند Kindle نسل سوم در جایگاه سوم برترین محصولات تکنولوژی سال قرار بگیرد. این محصول که با قیمت 139 دلار به بازار عرضه می‌شود، در حال حاضر پرفروش‌ترین کتابخوان الکترونیک بازار است که به خاطر طراحی و قابلیت‌های هوشمندش چندان هم تحت تاثیر موفقیت iPad در بازار قرار نگرفته است. وزن سبک و مجهز بودن به امکان wi-fi از دیگر امکانات این کتابخوان الکترونیکی است.

تبلت‌های پر طرفدار

اغلب کاربران چه حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای این روزها به داشتن یک تبلت فکر می‌کنند. در واقع امکانات و کاربری راحت این محصولات باعث شده است تا خیلی زود در میان کاربران پر طرفدار بشوند. در فهرست صد محصول برتر تکنولوژی سال پنج محصول ویژه در دسته تبلت‌ها وجود دارند که احتمالا همه ما نام آن‌ها را شنیده‌ایم. قطعا اولین نام iPad شرکت Apple است که در جایگاه دومین محصول برتر سال قرار دارد. این محصول که با قیمتی از 499 دلار به بالا عرضه می‌شود خیلی زود انقلاب تکنولوژیکی بزرگی در بازار ایجاد کرد و به پرفروش‌ترین محصول این بازار تبدیل شد. بعد از این محصول Galaxy Tab شرکت Samsung هم به عنوان پنجمین محصول پر طرفدار سال انتخاب شده است. این محصول که از طرف شرکت Verizon و با قیمت 600 دلار به بازار عرضه می‌شود، قابلیت پشتیبانی نرم‌افزارهای متنوعی را داشته و طراحی ساده و مدرنی هم دارد.

جالب است بدانید که نرم‌افزار کاربردی At Bat 2010 هم که در جایگاه 49 فهرست برترین محصولات تکنولوژی سال قرار دارد، در واقع یک بازی ویژه برای iPad است که به خاطر طراحی مناسب و البته فروش و استقبال خوب آن در بازار در این فهرست قرار گرفته است. این بازی جالب این روزها تنها با قیمتی برابر 7 دلار به بازار عرضه می‌شود.

ابزار هوشمند دستی برای همه

در فهرستی که با یک محصول موبایل آغاز می‌شود، طبیعی است که بیش از 20 محصول در دسته موبایل‌های هوشمند و محصولات وابسته آن قرار بگیرند. بعد از سیستم عامل آندروید جدید، دومین محصول موبایلی گوشی مدل Epic 4G شرکت Samsung است. این گوشی که توسط شرکت Sprint با قیمت 249 دلار به بازار عرضه می‌شود به خاطر طراحی ساده و قابلیت‌های مناسبش مورد توجه قرار گرفته است. این محصول در جایگاه هشتم این فهرست قرار دارد. محصولات موبایل بعدی به ترتیب نرم‌افزار کاربردی Instapaper، گوشی iPhone 4G، گوشی HD7 شرکت HTC، گوشی Droid X شرکت Motorola، نرم‌افزار کاربردی Bump، نرم‌افزار کاربردی MOG، نرم‌افزار کاربردی Flipboard، نرم‌افزار کاربردی Handcent SMS، گوشی Droid Incredible شرکت HTC، نرم‌افزار کاربردی SlingPlayer Mobile، آنتی ویروس Lookout Mobile Security، موبایل بلوتوثی Plantronics K100، نرم‌افزار کاربردی Taptrix Brushes، نرم‌افزار کاربردی Alphonso Labs Pulse News Reader، هدست بلوتوث Jabra Clipper، نرم‌افزار کاربردی FitNow Lose It، هدست بلوتوث Jabra Extreme، نرم‌افزار کاربردی رایگان RideCharge Taxi Magic و نرم‌افزار کاربردی Bitalpha Taska هستند که به ترتیب در جایگاه‌های نهم، سیزدهم، پانزدهم، بیست و پنجم، سی و ششم، سی و هشتم، چهل و چهارم، چهل و ششم، چهل و هفتم، چهل و هشتم، پنجاه و ششم، شصت و پنجم، شصت و ششم، شصت و هفتم، هفتاد و چهارم، هفتاد و ششم، هشتاد و دوم، هشتاد و هشتم و نودم قرار دارند.

در حقیقت حضور بیش از بیست محصول مرتبط با بازار موبایل‌های هوشمند نشان از این دارد که این محصول یکی از پر فروش‌ترین محصولات بازار جهانی بوده و به این دلیل تنوع زیادی هم در بازار دارد. این تنوع آنقدر زیاد است که حتی قرعه برترین‌ها به نام هدست‌های بلوتوث، بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی هم افتاده است.


دیگر محصولاتی که در فهرست برترین محصولات تکنولوژی سال 2010 قرار دارند در واقع محصولاتی مانند لپ‌تاپ، نت‌بوک، هارد دیسک اکسترنال، کارت گرافیک، کیس کامپیوتر، مانیتور، دستگاه GPS، نرم‌افزار، تلویزیون دیجیتالی، برنامه‌ها و سرویس‌های اینترنتی و البته دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال هستند که بر اساس نوآوری و محبوبیت آنها در میان کاربران سرتاسر جهان انتخاب و معرفی شده‌اند.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

بنویسیم اینترنت بخوانیم آینده


 سرویس گزارش- شاید چند سالی است که از خودم بی‌اختیار این سوال را می‌پرسم. حواشی کارها، باعث شده که بی‌دلیل، دائم و پی‌درپی در میان تمام سوالاتی که شاید برای تمام مهندسین این مرز و بوم پیش می‌آید، این یک سوال برایم دائمی باشد. ورود ابداعات جدید بشری، به کشورهایی که خود مبدع آن نبوده‌اند، اغلب باعث شده است که فرهنگ استفاده از آن با ورود محصول به کشور وارد نشده و استفاده از آن دچار چالش‌هایی بس عمیق در ساختار اخلاقی، اجتماعی و سیاسی جامعه شود و صد البته این امر برای پدیده نوظهور اینترنت آن هم با این همه حواشی، بعید به نظر نمی‌رسید.

واقعیت آن است که نگاه عمیق به کجایی ما در جهان، بی‌اغراق باعث خواهد شد که استفاده بهینه از ابزار پرتوانی به نام اینترنت سهل‌تر و قابل وصول‌تر شود.

1- اینترنت، چه بخواهیم و چه نخواهیم به عنوان یک پدیده نو در ایران نهادینه شده است. آمارها، اغراق شده باشند یا نه، نمایانگر آن است که رویکرد به استفاده از این پدیده سرعتی وصف‌ناپذیر داشته است. باید بپذیریم که به عوض مخالفت دائم با آن، رویکردی مثبت بدان داشته و راهی پیدا کنیم تا حذف آن را در برنامه نداشته باشیم که حتما نخواهد شد. مشت بر سندان کوفتن است که کارشناسان پیشنهاد دهند و مدیران آوازه‌اش را جهانی کنند که با ابزارهای متفاوتی مانند محدود کردن سرعت اتصال، ایجاد اینترنت ملی، پدیده‌های فیلترینگ و فایروالینگ یا محدودیت‌های زیربنایی‌تر که گفتنش در این مقال به صلاح نیست، این پدیده جهانی را کمرنگ یا خوش خیالانه حذفش کند.

2- اینترنت یک بستر ارتباطی است؛ محدودیت ندارد. جاده‌ای دوطرفه است. جاده‌ای دو طرفه که در آن، محدودیتی برای گذر وسایل و اطلاعات وجود ندارد. وجود ندارد که هیچ، روز به روز بر ایجاد گذرگاه‌های آن و عبور‌کنندگانش نیز افزوده می‌شود. دانش قطاری است که نمی‌ایستد. دانش منتظر ما نمی‌ماند. پس بیهوده، خود را سرگرم مقابله با امروز نکنیم. امروز به سرعت می‌گذرد و فردا، آنچنان در این فناوری متفاوت است که هرآنچه برای دیروز کرده‌ایم پنبه می‌کند و فراموش می‌شود. باید فکری اساسی کرد. از اساس، نگاه به اینترنت نیاز به بازبینی دارد. جاده کشیده شده است، مسدود کردن آن به هر نحو، تنها هزینه مجدد کردن است. قوانین و رهگذران را باید آموخت آنچه باید و گرنه جاده برای هیچ‌کس به تنهایی خطرآفرین نیست. هیچ جاده‌ای به تنهایی کسی را نکشته است، رانندگان بی‌احتیاط یا آنان که خبیثانه برای بی‌احتیاطی می‌آیند، با جان مردم بازی می‌کنند. مسلم است که جاده را هیچ‌گاه به علت خطای رانندگانش مسدود نمی‌‌کنند.

3- می‌گویند تیزترین چاقوهای جهان، چاقوی جراحان است. اما دشنه جانیان نیز به همان برندگی است پس هرچه برنده‌تر است، اولا مهم‌تر و در ثانی می‌تواند خطرناک‌تر باشد. از زاویه‌ای دیگر، هرچه مهم‌تر است، خطرناک‌تر و برنده‌تر خواهد بود. این چاقوی تیز اینترنت که می‌تواند به سهولت جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد، به همان سهولت، چه بسا ساده‎تر، جان بسیاری را نیز می‌تواند بگیرد. بزرگان به دقت و درایت مشکل امروز ایران را نبود زیربنای محکم مفاهیم بدیل جامعه‌شناسانه و اخلاق‌گرایانه هماهنگ با دین و فرهنگ ما عنوان می‌کنند. این کسورات وحشتناک، خود را در پدیده‌های نوین، شبیه اینترنت، به وضوح بیشتر نشان می‌دهد. باید بسیار اندیشید. راهکار آنچه می‌کنیم نیست اما نیاز بسیار زیادی وجود دارد که این پدیده را با دورنمایی چنین نظاره‌گر شویم.

4- خلاصه آنکه اینترنت، زیرساختی است که به طور اساسی باید آنچنان محکم و منظم کار کند که دیده نشود. روی آن، این خدمات ارایه شده در این زیرساخت است که دیده می‌شود. این خدمات ارایه شده است که روی این زیرساخت ارزیابی می‌شود، خوب و بد نشانگذاری می‌شود یا بودن و نبودنش رهگیری می‌شود. باید با تمام توان و قدرت، فاصله مثلث سه‌گانه، اینترنت به مثابه یک جاده، خدماتش به مثابه یک وسیله نقلیه و ایجادکنندگانش به مثابه رانندگانان مسیر را، از مصرف‌کنندگان اینترنت به مثابه مسافران جدا کرد. اگر روشن نیست، شاید این جمله روشنگرانه باشد: وقتی راننده‌ای بد می‌راند، او را عوض می‌کنند نه آنکه جاده را ببندند و نه آنکه ماشین را بسوزانند!!

این همه را گفتم تا زین پس اصل ماجرا را بازگو کنم.

ما به صورت وحشتناکی دچار ابزارها شده‌ایم. لااقل، من به عنوان فردی کوچک در این صنعت بی‌انتها که حدود و ثغور آن نیز چندان روشن نیست، به چشم خود دیده‌ام که مثلا در یکی دو سال اخیر نزدیک به 200 میلیارد تومان برای ایجاد ابزارها یا بهینه‌سازی آنها توسط دولت سرمایه‌گذاری شده است اما هیچ هزینه مشخصی برای سرویس‌های روی آن و تعاریفی آنچنانی که در بالا ذکر شده، نشده است.

این اغراق نیست که ما دچار ابزارها شده‌ایم بلکه واقعیتی است که باید به آن به دقت توجه شود و بیهوده ناراحت، دلگیر و پاسخگو نشویم. آنچه هزینه شده است شاید به دیدگاهی، اساسا بسیار اندک هم باشد اما به هر حال از آنچه نیز تامین و راه‌اندازی شده به اندازه توانش هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. رویکردهای مثبتی مشاهده می‌شود. مثلا در سیستم بانکی کشور، گذر به بانکداری الکترونیکی سرعت بیشتر گرفته است اما به سهولت می‌توان مشاهده کرد که تمامی بانک‌ها، هزینه‌ای که برای تجهیزات خود کرده‌اند چه مقدار بیش از هزینه‌ای بوده که برای سرویس‌های قابل ارایه روی این تجهیزات به انجام رسانیده‌اند. نه آنکه فکر کنید که نگارنده اعتقاد به هزینه سربه‌سری تجهیزات نسبت به خدمات دارد، خیر، آنچه در این میان مشاهده می‌شود، نبود برنامه مدون برای ایجاد خدمات است. رویکردهای روشن و مثبت، به اندازه‌ای هست که بتوان امیدوار بود اما این رویکرد نیاز مبرمی به تدوین برنامه مدون دارد.

ما دچار چالش جدی با جهان در زمینه محتویات هستیم. نبود زبان مشترک، که جهان به انگلیسی در اینترنت سخن می‌گوید و ما زبان زیبا و بی‌بدیل فارسی را همراه داریم، محتویات قابل استفاده در اینترنت را برایمان محدود کرده است. نمی‌توان صورت مساله محدود بودن دانش زبان انگلیسی در ایران را محو و نمی‌توان اینترنت را محدود به آنانی کرد که به این زبان کم و بیش مسلط هستند. استفاده بهینه از این ابزار، بدون شک در حال حاضر، به علت نبود محتویات مطلوب به زبان مادری، محدود به کسانی شده است که تسلطی هر چند اندک به زبان انگلیسی دارند. این امر نیاز به بازتعریف اساسی در تولید محتوا دارد و بی‌شک دولت در این امر وظیفه غیرقابل اجتنابی دارد.

ما دچار چالش جدی با جهان در زمینه سرویس‌های قابل ارایه روی اینترنت هستیم. سرعت افزایش و گسترش سرویس‌های قابل ارایه در اینترنت بسیار زیاد است. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با وجود سایت‌های همه منظوره و سوپرمارکتی شبیه یاهو، دیگر پدیده جدیدی در این امر ظهور کند اما دیری نپایید که نبوغ بشری سایت‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک را پدید آورد که چالش‌های اخلاقی در آن، لااقل صدای بسیاری را نه‌تنها در کشورمان که در گوشه گوشه جهان پدید آورده است. شاید کمتر کسی 10 سال پیش فکر می‌کرد که با وجود Mailing Listهای اینترنتی، نیاز به پدیده خدماتی دیگری وجود داشته باشد. اما ظهور پدیده وبلاگ تقریبا تا آنجا پیش رفته است که حتی زنده ماندن Mailing Listهای تخصصی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. این در حالی است که گرچه سرویس‌هایی که در ایران روی اینترنت ارایه می‌شود، شاید نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است اما اساسا دیدگاه ارایه خدمات همراه با غفلت بوده و خدمات در اینترنت را خلاصه در حاشیه‌ای از آن قرار داده است. بازنگرش بر تعریف و مفهوم خدمت اینترنتی، هدف بزرگی است که باید لحظه به لحظه جدی‌تر به آن اندیشیده شود.

ما دچار چالش جدی با جهان در مقوله فیلترینگ شده‌ایم. اساسا تکلیف خود را با خوانندگان محترم روشن کنم که با مراجعه به اسناد رسمی موجود در همین اینترنتی که در مورد آن سخن می‌گوییم، فیلترینگ امری مختص ایران یا کشورهایی شبیه ایران نیست. بی‌خود آه و ناله و واسفا به خرج ندهیم که فیلترینگ چرا و به چه علت. اما ما دچار چالش جدی با مفهوم فیلترینگ و ارتباط با آن هستیم.

بزرگ‌ترین بلای پدیده آمده در زمینه فیلترینگی، برخورد سلیقه‌ای با آن، بی‌توجه بودن به فناوری از طرف کارشناسان مسوول آن، عدم دانش کافی بدنه کارشناسی که منجر به ارایه راهکارهای دم‌دستی به مدیران می‌شود و عدم احترام به شعور جمعی است. یک بار گفته‌ام که هیچ‌گاه اداره پست را به خاطر آنکه فردی به هر علت، نامه خارج از استاندارد از آن پست می‌کند، نمی‌بندند یا فرآیندی را تعریف نمی‌کنند که تمامی نامه‌ها قبل از رسیدن به مقصد خوانده شود. ایجاد یک کارگروه مشخص از صاحب‌نظران رشته‌های غیرمهندسی، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، اخلاق‌گرایان و کلا صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی برای بازتعریف مقوله فیلترینگ نیاز اساسی است. کارگروهی که نه در آن مهندسی وجود داشته باشد و نه سیاستمداری تا با توجه به مفاهیم متقن علوم انسانی مورد تایید تمامی سلایق مثبت کشوری، تعریفی از این عملیات بکنند.

محتویات فارسی‌زبان در اینترنت، سیاست‌زده شده و این بسیار خطرناک است. اما راهکار اصلی مقابله با آن فیلترینگ نیست و بدتر از آن، قطعا راهکار اجرایی آن کمرنگ کردن اینترنت هم نخواهد بود. راهکار اصلی آن تولید محتواهای دیگر قابل استفاده توسط کاربران عادی است. صادق باشیم؛ اگر کاربری عادی در سایت گوگل، کلمه‌ای فارسی را جستجو کند، در پاسخ‌ها اکثرا با سایت‌های سیاسی یا غیر‌اخلاقی مواجه می‌شود. این امر به علت نبود محتوای دیگر است. ما، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، بدون اغراق هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جدی در تولید محتویات عمومی به زبان فارسی نکرده‌ایم.

آنچه اندکی هم هست، سلیقه بوده است و عشق آدم‌ها که به خاطر دل‌شان چیزهایی را در اینترنت قرار داده‌اند. سرمایه‌گذاری یعنی ایجاد یک خدمت با هدف زنده ماندن از طریق خود. لااقل بنده هیچ سایت Service Oriented جدی را نمی‌شناسم که با یک برنامه کسب و کار محتویات ایجاد کرده و از محل درآمد خود سودآوری داشته و گسترش یابد.

بدتر، وحشتناک‌تر و دردآورتر از مورد بالا آن است که محتویات زبان فارسی اینترنت، غیراخلاقی شده است. ایران، جامعه‌ای اخلاق‌گرا و کاملا دین‌مدار است. ایرانی، بالذات و در فرهنگ نهادینه خود، نسل به نسل، اخلاق‌گرا بوده است. مفاهیم اخلاقی و دین پربرکت اسلام، در درونمایه نسل در نسل کشورمان نهادینه شده است.

از این رو است که بی‌اخلاق‌ترین انسان‌های موجود در فرهنگ ایرانی، در برخورد با مقولات غیراخلاقی، محکم‌تر از با اخلاق‌ترین مردمان برخی دیگر از کشورها برخورد می‌کنند. درصد محتویات فارسی غیراخلاقی موجود در اینترنت، به نسبت کل محتویات موجود در این زبان، وضعیت وحشتناکی را به نمایش می‌گذارد. دلیل اصلی آن نیز سهل‌الوصول بودن آن است. اگر کسی بخواهد به عنوان مثال یک سایت تخصصی در هر زمینه‌ای خاص راه بیاندازد، ایجاد محتویات آن بسیار پر هزینه خواهد بود. اما متاسفانه نوشتن یا قرار دادن محتویات غیراخلاقی بسیار بسیار آسان است. راهکار اصلی مواجه با این امر نیز باور کنیم، فیلترینگ نیست که باید فیلتر شود و مقابله. اما راهکار اصلی آن تولید محتوای اخلاقی است. تولید محتوا، تنها راه مقابله با محتوای غیرمطبوع خواهد بود. هیچ پدری به فرزندش نمی‌تواند فرمان دهد که هیچی نخورد که نیاز بدن انسان به خوردن است. اما اگر به او بگوید که نخور، هر آنچه دم‌دستش برسد می‌خورد و از بین می‌رود. این امر باعث شده که نسل جوان این مرز و بوم از بین برود و راهکاری جدی برای مقابله با آن نیز تعریف نشود.

شاید مهم‌ترین نکته! باید فرهنگ استفاده از اینترنت را به کاربران آن آموخت. کاربران باید بدانند که با حضور اینترنت، مفهوم حریم شخصی دچار چالش‌های جدی شده است. بسیاری از جوانان این مرز و بوم را می‌شناسیم که مفهوم حریم خصوصی را با مواجه با اینترنت از دست داده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی، ابتدا درد و دل‌ها، عکس‌های خصوصی و اطلاعات شخصی خود را می‌نویسند، به حساب آنکه این دفترچه یادداشتی خصوصی است.

پس از آن کم کم، محتویات آن را بین دوستان نزدیک خود به اشتراک می‌گذارند و این امر پس از مدتی از یادشان می‌رود و این فهرست روز به روز بزرگ‌تر می‌شود بدون آنکه ایشان به یاد آورند که چه اطلاعات گرانقدری از شخصی‌ترین عوالمشان را به اشتراک گذارده‌اند. از آن بدتر، ساختار سلسله مراتبی شبکه‌های اجتماعی(و دیگر سایت‌های محتوا محور) و توانمندی‌های جدید موتورهای جستجو، باعث می‌شود که این اطلاعات از دوستی به فردی دیگر که دوستِ دوست ماست، منتقل شده یا در یک جستجوی ساده توسط یک فرد ناآشنا یافته شود و در چشم به هم زدن، شالوده‌ای انسانی یک فرد ناآشنا به فناوری از بین رود.

ما برای فرهنگ استفاده از اینترنت، هیچ چیز به فرزندان و جوانان خود نیاموختیم و تنها به ایشان گفتیم که نکن و بکن. بزرگ‌ترین نکته‌ای که باید به جوانان کشور، در زمینه استفاده از اینترنت، آموخته شود، مفهوم حریم شخصی در این جامعه مجازی است.

کلام طولانی شد، خدا به خیر بگذراند. پدران ما، که خدایشان بیامرزد، به ما آموختند که فرهنگ ایرانی از یکسوی و دین پذیرفته شده ایرانیان از سوی دیگر، هرگز اجباری نبوده و ما به اختیار انتخابشان کرده‌ایم. فرهنگ غنی ایرانی، مقابله و مواجه را هرگز بنا نداشته و ندارد. پس بی‌خود با این ابزار توانمند مقابله نکنیم.

باور کنیم که این اسب زیبای چموش، اگر رام شود، دل‌انگیزترین سواری عمرمان را به ما هدیه خواهد کرد.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

توییتر: کلی پول در بانک داریم


با وجود رشد قابل توجه توییتر، این سایت وبلاگ‌نویسی خرد هنوز هم درآمد‌ساز نیست. اوان ویلیامز، (Evan Williams) بنیانگذار این شرکت که هم‌اکنون سمت مدیرعاملی آن را به عهده دارد، بارها و بارها با اعتماد به نفس بسیار اعلام کرده که عدم درآمدسازی توییتر مساله‌ای را برای این شرکت ایجاد نمی‌کند.

ویلیامز قبل از توییتر چند شرکت دیگر را نیز تاسیس کرده که Blogger یکی از آنهاست که در نهایت به گوگل فروخته شد، اما درسی که وی از کل تجربیاتش گرفته، این است: “کاری را انجام دهید که جای آن در جهان خالی است،”.او می‌گوید: وقتی به من می‌گویند شکست خواهی خورد، تازه انگیزه پیدا می‌کنم. از آن زمانی که توییتر توانست توجه کاربران آنلاین را به خود جلب کند، عده‌ای به فکر این بودند که این سرویس چگونه درآمدزایی خواهد کرد. آنها معتقد بودند که اگر یک سرویس منبع درآمد نداشته باشد، دیر یا زود از بین خواهد رفت. درآغاز همه به فکر کسب درآمد توییتر از راه نمایش تبلیغات بودند، اما مدیران توییتر اعلام کردند قصد ندارند با نمایش تبلیغات موجب رنجش‌ خاطر کاربران را فراهم کنند و به هیچ وجه حاضر به کسب درآمد از این راه نیستند. چند صباحی گذشت و توییتر موفق شد با بستن قرارداد با بینگ و گوگل برای نمایش توییت‌ها در نتایج جست‌وجو، درآمد خوبی کسب کند، اما ظاهرا این درآمد کافی نبوده است.بعد از جذب 100 میلیون دلار سرمایه از جانب سرمایه‌گذاران در سپتامبر گذشته، ویلیامز هنوز هم در پی تعریف مدل درآمد‌سازی خاصی برای شرکتش نیست و می‌گوید که “بیشتر در پی ایجاد ارزش است”. به‌طور مثال فهرست توییتر به کاربران امکان می‌دهد که آدرس دوستان خود را به‌صورت خصوصی یا عمومی منتشر کنند. همچنین می‌توانند نویسنده‌های مورد علاقه‌شان را برحسب موضوع فهرست‌بندی کنند و سپس این فهرست‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند تا آنها نیز به این نویسندگان دسترسی پیدا کنند. گفته می‌شود جک دورسی، آیزاک استون و اوان ویلیامز در سال 2006 میلادی با دو هدف اصلی اقدام به راه‌اندازی شبکه توییتر کردند:


1- ایجاد روش ارزان‌تر و آسان‌تر برای فرستادن پیامک به تعداد زیادی از افراد به منظور استفاده در تبلیغات، ارتباطات اجتماعی و در کنار آن تشویق به استفاده بیشتر از سرویس پیامک و در نتیجه درآمدزایی برای شرکت‌های ارتباطاتی


2- استفاده از فرهنگ دنبال کردن دیوانه‌وار افراد معروف به منظور جلب توجه تبلیغاتچی‌های هالیوودی

شاید همین دو دلیل است که باعث شده بنیانگذاران توییتر هنوز به فکر درآمدزایی برای این شرکت نیفتاده‌اند.

توییتر کلی پول در بانک دارد

حال اوان ویلیامز اعلام کرده که به رغم گزارش‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری توییتر، این شرکت هیچ تصمیمی برای سرمایه‌گذاری ندارد. وی روز چهارشنبه گذشته در نشست وب 2 در حضور فعالان صنعت در سانفرانسیسکو اعلام کرد که توییتر کلی پول در بانک دارد. وی همچنین گفت که تلاش‌های اولیه این شرکت برای درآمدزایی از طریق تبلیغات بیش از پیش‌بینی‌ها جواب داده و درآمد بسیاری را برای این شرکت وبلاگ‌نویسی خرد به ارمغان آورده است. این در حالی است که توییتر قبل از این گزارش داده بود که می‌خواهد با افزایش میزان سرمایه‌گذاری، ارزش آن را به 3 میلیارد دلار برساند. بر همین اساس DST Globe، شرکت سرمایه‌گذاری روسی در صنعت فناوری تمامی تلاش خود را کرد تا یکه‌تاز این سرمایه‌گذاری شود که این امر بیش از 100 میلیون دلار برای آن آب می‌خورد.گزارش‌های تک کرانچ نیز حاکی است که چندین شرکت نیز برای سرمایه‌گذاری در توییتر اعلام آمادگی کرده‌اند، اما سخنگوی توییتر این گزارش‌ها را شایعاتی بیش ندانسته‌ است. گفتنی است که توییتر در سال گذشته 100 میلیون دلار سرمایه‌اش را افزایش داد و ارزش خود را از مرز یک میلیارد دلار گذراند.

توییتر به فیس‌بوک چشم دارد

اوان ویلیامز در این مراسم اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با فیس‌بوک، شبکه اجتماعی شماره یک جهان است تا همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند. وی اظهار ناامیدی کرد که فیس‌بوک یک‌سری خدمات را ارایه می‌دهد که جای مانور برای توییتر ندارد. وی افزود: ما به دنبال راهی بودیم که با فیس‌بوک تعامل داشته باشیم، اما هر چقدر بیشتر دنبال آن می‌گردیم، کمتر آن را می‌یابیم.وی عنوان کرد که توییتر قصد دوستی با فیس‌بوک را دارد، اما این ستاره‌های محبوب اینترنتی امکان هیچ تعاملی را برای انجام کار مشترک ندارند. وی گفت: هدف ما این است که کاربران‌مان را مجاب کنیم تجربه استفاده از توییتر بهتر از فیس‌بوک است، البته موقعیت آنها را درک می‌کنم، زیرا کاربران فیس‌بوک این شبکه اجتماعی را به عنوان یکی از دارایی‌های اساسی‌شان فرض می‌کنند.

آخرین آمار از توییتر

تعداد کاربران توییتر هم‌اکنون 175 میلیون نفر گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود روزانه 370 هزار نفر کاربر جدید به تعداد مشترکان توییتر افزوده شود. تعداد کاربران توییتر تا پایان سال 2009، نزدیک به 58 میلیون نفر گزارش شده و انتظار می‌رود اگر تعداد مشترکان این میکروبلاگ به این شکل افزایش یابد توان رقابت با فیس‌بوک را داشته باشد.


یکشنبه 90 اردیبهشت 18 , ساعت 1:1 عصر

موانع تولید محصولات دیجیتالی در ایران


موانع تولید سخت افزارهای دیجیتالی در کشور چیست؟ چرا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی عطای کار را به لقای آن بخشیده‌اند و در عوض بازار در اختیار برندهای خارجی قرار گرفته است؟ چرا حتی راه حل‌های میانی و نوگرایانه‌ای مانند تولید محصول در خارج با برند ایرانی هم دیگر پاسخگو نیست.

چرا بسیاری از واردکنندگان چشم به کاهش تعرفه‌ها دارند؟ چرا بسیاری از تولیدکنندگان، ایجاد یک بازار انحصاری (مانند خودرو) در کشور را مناسب می‌دانند؟

سوالاتی از این دست دلمشغولی امروزه بسیاری از فعالان صنعت دیجیتال در کشور است. بازاری که محصولات چینی در آن حکمفرمایی می‌کنند.


معضلات تولیدکنندگان داخلی

کارشناسان و تولیدکنندگان ایرانی مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید کالاهای حوزه سخت افزار کامپیوتر را به دو دسته موانع دولتی یا موانع اصلی و موانع حاشیه‌ای تقسیم بندی می‌کنند که عدم توجه به معضلات اصلی مانند افزایش نرخ مواد اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود ،نرخ بالای تسهیلات بانکی، افزایش هزینه‌های آب، گاز و... از جمله موانع اصلی یا دولتی است که در کنار آن موانع حاشیه‌ای از جمله تغییرات تعرفه‌ای و مواردی از این دست مشکلات را دوچندان می‌کند. کارشناسان معتقدند دولت باید با توجه به موارد اصلی تمام سعی خود را برای کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی کرده تا به این وسیله کالاهای ایرانی بتوانند با کالاهای چینی که با قیمتی پایین به کشور وارد می‌شوند رقابت کنند. اما مهم‌ترین معضلی که تولیدکنندگان داخلی به آن اشاره می‌کنند مربوط به تهیه مواد اولیه با قیمت نامناسب است.

احمد علیپور، رییس هیات مدیره شرکت فراسو و مدیر عامل شرکت لاوان که محصولات فراسو را با برند ایرانی در خارج از کشور تولید می‌کند، با بیان این مطلب که فراسو تنها شرکتی است که محصولاتش حق ورود به کشور را ندارد، گفت: دولت باید به جای این سخت‌گیری‌ها به مشکلات اصلی بپردازد؛ چرا که با اعمال این قوانین دست و پا گیر تا بیست سال آینده شاهد حضور هیچ برند ایرانی در زمینه سخت افزار در حوزه کامپیوتر نخواهیم بود.


به گفته وی، دولت باید به مسائل و مشکلات اصلی تولیدکنندگان توجه کند و به جای موانع تعرفه‌ای مقابل ورود برخی از کالاها، ریشه‌یابی کند که چرا باید یک تولیدکننده ایرانی برای تولید کالا در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به رشد قیمت پلاستیک که از مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی مانند فراسو است، گفت: طی چند هفته اخیر قیمت ماده اولیه‌ای به نام پلاستیک که در کشور تولید می‌شود، حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

این درحالی‌ است که قیمت پلاستیک در چین یا در سایر کشورها طی سال‌های اخیر تنها40 درصد افزایش یافته است. چرا دولت نباید روی این مساله حساسیت نشان دهد؟ به گفته علیپور، وقتی دولت روی چنین موضوعی کنترلی ندارد چگونه می‌توان انتظار داشت روی هزینه‌های دیگر مانند بهای زمین و دستمزد و... توجه داشته باشد؟ اما محبی، رییس سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات در مورد هزینه‌های جانبی نظر دیگری دارد. وی معتقد است که دستمزد کارگران چینی با کارگران ایرانی که حدود 400 تا 450 هزار تومان است، یکسان است.

هزینه‌های مواد اولیه نیز یکسان است، اما با این شرایط تولید در ایران 50 درصد گران‌تر از چین صورت می‌گیرد. باید در مورد این مساله ریشه‌یابی کرد.


هزینه‌های جانبی تولید

یکی از عواملی که باعث شده است نه تنها تولیدکنندگان ایرانی، بلکه تولیدکنندگان مطرح در سطح جهان برای تولید کالاهایشان در چین و سایر کشورهای آسیایی سرمایه‌گذاری کنند هزینه‌های تولید پایین است که شامل حقوق کارگران، هزینه آب، برق و گاز، هزینه زمین، ساخت کارخانه و خرید ماشین آلات بوده است. مجموع این عوامل در کنار هم باعث می‌شوند تا قیمت تمام شده کالای تولیدی در کشوری مانند چین حدود 50 درصد کمتر از قیمت تمام شده در ایران باشد. به گفته محبی، رییس سندیکای تولیدکنندگان داخلی، ساخت یک کارخانه در شهرک‌های صنعتی ایران هزینه ای حدود 50 درصد بیشتر از ساخت همان کارخانه در گران‌قیمت‌ترین منطقه کشور دارد. یک تولیدکننده داخلی باید پس از طی یک پروسه طولانی برای گرفتن مجوز تولید و احداث کارخانه، هزینه‌های زیادی صرف خرید زمین، مصالح ساختمانی، ماشین آلات و... کرده و در نهایت به دلیل قیمت تمام شده بالای کالایی که تولید کرده است نتواند با تولیدات چینی رقابت کند. ولی در کشوری مانند چین این‌گونه نیست و دولت تمام این شرایط را برای واحد تولیدی فراهم می‌کند و تولیدکننده در یک فضای امن و راحت دست به تولید می‌زند.


احمد علیپور نیز به افزایش دستمزد کارگران که هر سال در اواخر اسفند ماه شاهد آن هستیم، اشاره کرد و گفت: در شرایطی که در کشور ما رایج است که هر سال حقوق کارگران در حدود 20 تا 25 درصد افزایش یابد، شاهدیم که در چین یا کشورهای آسیای جنوب شرقی طی 10 تا 15 سال اخیر افزایش دستمزدها بیشتر از 15 تا 20 درصد نبوده است.

با لحاظ کردن تنها این دو عامل که تاثیر زیادی در قیمت تمام شده دارد، تولیدکنندگان تصمیم می‌گیرند به سمت جایی بروند و سرمایه‌گذاری کنند که قیمت تمام شده کمتر شود. به گفته علیپور، در حال حاضر تولید در کشورهای آسیای شرقی 50 درصد ارزان‌تر از تولید در کشور ایران تمام می‌شود و این برای تولیدکنندگانی که همه هنرشان باید این باشد تا با کاهش قیمت تمام شده با محصولات چینی مقابله کنند بسیار اهمیت دارد.

شهرام شیر مست، رییس اتحادیه ماشین‌های اداری و صنف رایانه نیز با تایید این نکته که هزینه‌های تولید در کشور بالا است، گفت: علاوه بر هزینه‌های تولید، ما با معضل هزینه‌های بالای حمل و نقل در کشور مواجه هستیم که باعث اعتراض تولیدکنندگان شده است. به گفته وی، در کشور ما هزینه حمل‌ونقل کالا از مثلا بندرعباس تا تهران 7 یا 8 میلیون تومان برای هر کانتینر است. اما کانتینرداران با چنین هزینه‌ای حاضر به حمل بار نمی‌شوند و مبلغی حدود چهار تا پنج میلیون تومان به عنوان پشت بارنامه از صاحب کالا دریافت می‌کنند و با چنین هزینه‌ای اجناس را به مقصد می‌رسانند.

این درحالی است که در سایر کشورها به ویژه کشور چین با چنان وسعتی، هزینه‌های حمل‌ونقل از هر نقطه‌ای به مقصد یکسان است و الگوی مشخصی دارد.


مالیات، عوارض گمرکی و تسهیلات بانکی

کارشناسان معتقدند نرخ بالای تسهیلات بانکی، مالیات‌هایی که تولیدکنندگان ناچارند پرداخت کنند، عوارض گمرکی از مشکلاتی است که تولیدکنندگان داخلی را با خود درگیر کرده است.
لیائی، مدیرکل صنایع، برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد تولیدکنندگان با نرخ تسهیلات بانکی مشکل دارند، گفت: بانک‌ها تسهیلات سرمایه در گردش، خرید مواد اولیه، خرید ماشین آلات و... را به‌اندازه‌ای که مورد نیاز تولیدکنندگان است در اختیارشان قرار نمی‌دهند و اگر بانک‌ها بتوانند این تسهیلات را با نرخ مناسب در اختیار تولیدکنندگان بگذارند 80 تا 90 درصد مشکلات تولیدکنندگان ما رفع خواهد شد. به گفته وی سایر مشکلات نیز مربوط به مسائل بیمه‌ای، تامین اجتماعی، مالیات و ... است.

محبی، رییس سندیکای تولیدکنندگان نیز در این باره گفت: یک تولیدکننده در کشورهای ترکیه، امارات، چین و... اگر بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده کند این تسهیلات را با سود شش درصدی دریافت کرده و در عوض یک میلیون دلار اعتبار می‌گیرد. ولی در ایران این اعتبارات با سودی حدود 26 درصد به تولیدکنندگان اعطا می‌شود.


وی با اشاره به شرایط سخت دریافت مالیات تجمیع عوارض از تولیدکنندگان گفت: متاسفانه در کشور ما تولیدکنندگان ناچارند مالیات تجمیع عوارض را به موقع پرداخت کنند و در صورت دیرکرد برای تولیدکنندگان جریمه 5/2 درصدی در نظر گرفته شده است. هیچ حق اعتراضی هم وجود ندارد.
محبی در مورد تعرفه‌های گمرکی نیز گفت در حال حاضر افزایش تعرفه‌ها کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کند، چون این تعرفه اسمی ‌است و حقیقی نیست و به این ترتیب یک فضای رقابتی سالم در بازار ما وجود ندارد.

شیر مست نیز با اشاره به این نکته که تاکنون دولت اقدام موثری برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نکرده است، گفت: دولت می‌تواند با کاهش نرخ تسهیلات بانکی که اکنون برای بخش خدمات 24 درصد و برای بخش کامپیوتر 19 درصد است، کمک بزرگی به تولیدکنندگان داخلی باشد. زیرا چنین سود بالایی برای تسهیلات بانکی می‌تواند فساد برانگیز باشد.


چه باید کرد؟

بر اساس اعلام برخی از کارشناسان دولت تاکنون حمایت اصولی از تولیدکنندگان داخلی نکرده است و گروهی نیز معتقدند عدم توجه دولت به زیر ساخت‌های تولید و مشکلات تولیدکنندگان باعث شده است همگان تصور کنند تولید در داخل کشور سودی برای تولیدکننده ندارد و به همین دلیل است که شاهدیم برخی از تولیدکنندگان داخلی در خارج از کشور دست به تولید می‌زنند.
اما راه چاره چیست؟ تولیدکنندگان، کارشناسان و افرادی که دستی در تولید دارند معتقدند دولت باید از نهایت قدرت خود برای کاهش هزینه‌های تولید در داخل کشور استفاده کند.

شیر مست معتقد است، دولت باید برای حمایت از تولیدکننده داخلی هزینه‌های سربار را کاهش دهد و نظارت دقیقی بر کارخانه‌های فعال داشته باشد. به گفته وی برخی از شرکت‌ها به اسم تولید از تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌کنند و از این تسهیلات در بخش‌های دیگری مانند مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. ولی تولیدکنندگان واقعی نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته با توجه به چنین معضلاتی تعداد شرکت‌های تولید کننده از حدود چهل شرکت به دوازده یا سیزده شرکت رسیده است.

علیپور نیز می‌گوید، تجربه ثابت کرده است حمایت‌های دولت که به افزایش تعرفه و... منتهی شده است چاره ساز نبوده است؛ چرا که جلوگیری از واردات و بالا بردن تعرفه‌ها معلول هستند، ما باید به دنبال علت اصلی باشیم که دولت به آنها توجه نمی‌کند.

دولت باید تولید محصولات را در کشور رقابتی کند

وقتی دولت زمین را به راحتی در اختیار تولیدکننده نمی‌گذارد تا به این وسیله قیمت تمام شده کاهش یابد، چرا ما به دنبال تعرفه هستیم؟ دولت باید به مسائل اساسی مثل زمین، تسهیلات بانکی، برق، گاز، دستمزد کارگران، مواد اولیه و.... توجه کند تا به این وسیله قیمت تمام شده کاهش یابد.

اما محبی رییس سندیکای تولیدکنندگان معتقد است، نگاه یک‌سویه دولت به برخی از بخش‌های صنعت مانند خودرو باعث شده است تا صنعتی مانند فناوری اطلاعات در کشور مهجور بماند. مجازات‌های سخت‌گیرانه دولت برای تولید کنندگان که در صورت دیرکرد مالیات یا مالیات تجمیع عوارض اعمال می‌شود و... نیز از عوامل دیگری است که باعث شده است تولیدکننده انگیزه خود را برای تولید از دست بدهد.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ