سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] بنده را نسزد که به دو خصلت اطمینان کند : تندرستى و توانگرى . چه آنگاه که او را تندرست بینى ناگهان بیمار گردد و آنگاه که توانگرش بینى ناگهان درویش شود . [نهج البلاغه]
 
جمعه 88 آبان 1 , ساعت 11:33 صبح

درباره اهمیت ازدواج و فواید آن توضیح دهید؟

 

پاسخ

«وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ» }نور 24، آیه 32{ ؛ «مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید و نیز غلامان و کنیزان شایسته را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‏نیاز می‏سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است» هیچ شالوده‏ای مقدس‏تر از بنای رفیع ازدواج نیست‏ }رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود «ما بُنِیَ بِناءٌ فِی الْاِسْلامِ اَحَبُّ اِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ التَّزْویجِ»؛ «هیچ بنایی در اسلام محبوب‏تر از ازدواج نزد خداوند بنا نشده است» وسائل الشیعه، ج 14، ص 3{ و هر ملتی در دین و آیین خود، به نوعی از آن بهره‏مند است دین اسلام بیش از همه، بر آن تأکید فراوان دارد و آثار و فواید مهمی برای آن یاد کرده است فقیهان، ازدواج را از مستحبّات مؤکّد بر شمرده و آن را برای کسی که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته‏اند نبی اکرم‏صلی الله علیه وآله فرمود «هر کس ازدواج کند، به درستی که از نصف دینش پاسداری کرده است» }«مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ اَحْرَزَ نِصْفَ دِینَه» وسائل الشیعه، ج 14، ص 5.

1 بقای نسل،

2 آرامش و تعادل روحی و جسمی،

3 سلامت اخلاقی و اجتماعی جامعه،

4 ارضای حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن و زن و مرد از سه راه به یکدیگر محرم می‏شوند نسب خویشاوندی، رضاع شیرخوردن و ازدواج .

راه سوم ازدواج :بر دو قسم است .

دائمی و موقت .

عقد دائم آن است که مدّت زناشویی در آن تعیین نشود و عقد موقّت آن است که مدت زناشویی در آن تعیین شود, برای مثال زن را به مدت یک ساعت، یک روز، یک ماه، یک سال و یا بیشتر عقد نمایند }البته برخی از مراجع تقلید آیات عظام آیت‏الله مکارم، آیت‏الله وحید و آیت‏الله تبریزی معتقدند اگر مدت عقد موقت از عمر طبیعی زن و شوهر یا یکی از آن دو بیشتر باشد، احتیاط واجب آن است که احکام عقد دائم را بر آن جاری سازند و آیت‏الله سیستانی می‏فرماید این عقد موقت باطل است و به عقد دائم تبدیل نمی‏شود رک آیت‏الله سیستانی، آیت‏الله وحید و آیت‏الله تبریزی، منهاج‏الصالحین، فی عقد المتعة و آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 1008{ زنی را که به این قسم عقد کنند، متعه و صیغه نیز می‏نامند هر دو ازدواج در بسیاری از احکام و مسائل مشترک است؛ به عنوان مثال در هر دو باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست خود زن و مرد می‏توانند این صیغه را بخوانند و یا دیگری را وکیل کنند که از طرف آنان بخواند در پاره‏ای از مسائل نیز با یکدیگر تفاوت دارد؛ مانند .

1 ذکر نشدن مهر در عقد دائم، عقد را باطل نمی‏سازد؛ بر خلاف عقد موقت .

2 زن و شوهر در عقد دائم از یکدیگر ارث می‏برند؛ بر خلاف عقد موقت .

3 جایز نیست زن و شوهر در عقد دائم شرط کنند که نزدیکی انجام نگیرد؛ بر خلاف عقد موقّت .

4 شوهر در عقد دائم باید نفقه زن را بپردازد؛ برخلاف عقد موقّت .

5 زن در عقد دائم بدون اجازه شوهر نمی‏تواند بیرون برود؛ ولی در عقد موقت می‏تواند؛ مگر آنکه باعث تضییع حق .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ