سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آن هنگام که حق را به من نمودند در آن دو دل نگردیدم . [نهج البلاغه]
 
شنبه 88 اسفند 15 , ساعت 10:20 عصر

متن مسابقه قرآنی 13/12/1388- 19/12/1388 ویژگی‌های پیامبر اکرم در قرآن کریم       
     موضوع: ویژگی‌های پیامبر اکرم در قرآن کریم



قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی


بحث را کسانی که پای تلویزیون هستند زمانی تماشا می‌کنند که تولد اشرف مخلوقات، پیغمبر اسلام و امام صادق (ع) است. هفدهم ربیع و پایان هفته‌ی وحدت. البته اینها گفته شده ولی خوب هر دفعه‌ای یک گروهی پای تلویزیون هستند و گروهی نیستند.
بشر نیاز به پیغمبر دارد. چرا؟ عقلش کوتاه است. به چه دلیل عقلش کوتاه است؟ به دلیل اینکه پشیمان می‌شود. اگر عقل انسان کامل بود، هیچ‌کس پشیمان نمی‌شد. پشیمانی دلیل بر این است که عقل ما کوتاه است. پس نیاز به راهنما داریم. راهنما را هم خود بشر نمی‌تواند انتخاب کند. رییس جمهور نیست. با انتخابات نمی‌شود. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه اگر انتخاب‌ها درست بود، هیچ همسری همسرش را طلاق نمی‌داد. همه‌ی اینهایی که همسرانشان را طلاق می‌دهند، روز اول به همسرشان می‌گفتند: قربانت بروم. برایت بمیرم. بعد هم طلاقش را می‌دهد. یعنی چه؟ یعنی انتخاب من اشتباه بود. پس آمار طلاق دلیل بر این است که انتخاب بشر صد در صد کامل نیست. پشیمانی دلیل بر این است که عقل انسان هم کوتاه است. عقل کوتاه است، انتخابات هم اشتباه می‌رود. حالا که اینطور است، ما نیاز به یک رهبر آسمانی داریم. این یک بیان.
1- رسالت، هدایت بر مدار عصمت
بیان دو: خداوند همه‌ی چیزها را بی‌اشتباه هدایت می‌کند. تخم هندوانه هدایت می‌شود تا هندوانه شود. بذر گل هدایت می‌شود تا گل شود. چطور این هدایت در کل طبیعت بی‌اشتباه تا پایان می‌رود، آنوقت انسان چطور نباید یک هدایت بی‌اشتباه شود؟ یعنی انسان به اندازه‌ی یک بذر هم نمی‌ارزد؟ به اندازه‌ی یک تخم کدو هم نمی‌ارزد؟ این تخم کدو هدایت می‌شود تا کدو شود. هیچ اشتباهی هم در راهش نیست. همینطور که کل هستی به سمت کمال می‌رود، بی‌اشتباه! انسان هم باید به سمت کمال برود، بی‌اشتباه! پس باید یک خط بی‌اشتباهی در بشریت وجود داشته باشد. اینها دلایل نبوت است. انسان جاهل است. جاهل معلم می‌خواهد. پیغمبر معلم است. «یُعَلِمُهُم» انسان غافل است. کسی که غافل است نیاز به کسی دارد که به او تذکر بدهد. پیغمبرها تذکر دهنده هستند. مذکّر! انسان مأیوس می‌شود. نیاز به بشارت دارد. پیغمبرها بشیر هستند. انسان مغرور می‌شود. نیاز به هشدار دارد، پیغمبرها منذر هستند. یعنی هشدار می‌دهند. هم بشارت می‌دهند برای آدم‌هایی که مأیوس می‌شوند. مأیوس نشو. هم بشارت به مأیوس‌ها می‌دهند. هم به مغرورها هشدار می‌دهند. هم برای جاهل‌ها معلم هستند. هم برای متحیّرها راهنما هستند. هم برای غافل‌ها واعظ هستند. تولد پیغمبر بر همه مبارک! و حقش این است که بالاترین مراسم چراغانی را داشته باشیم. چون اشرف مخلوقات به دنیا می‌آید.


نمایش تصویر در وضیعت عادی


ادامه مطلب...


لیست کل یادداشت های این وبلاگ